Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LH207U Forskarhandledning 3,0 hp

LH207U Forskarhandledning, 3 hp, är skräddarsydd för forskarhandledare på KTH. Kursen är poänggivande och ingår i det högskolepedagogiska kursutbudet från KTH Högskolepedagogik.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 uppdragsutbildning

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (1,5 hp), P4 (1,5 hp)
Studietakt

10%

Anmälningskod

60601

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Max: 50

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan LH207U (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan LH207U (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen syftar till att stärka rollen som handledare inom forskarutbildning i Sverige. Huvudsakliga teman för kursen är:

  • Handledarrollen
  • Ramar och regler för forskarutbildning
  • Kvalitet i forskarutbildning
  • Handledar-doktorand relationen
  • Kommunikation och interkulturell kompetens
  • Jämställdhet och mångfald
  • Etiska aspekter i forskning och forskarutbildning

Lärandemål

Vid kursens slut ska deltagaren visa förmågan att:

1. diskutera ramar och regelverk som styr forskarutbildning i Sverige och tillämpa aktuella regler samt reflektera  över lokala traditioner.

2. diskutera och reflektera över doktoranders lärande och utveckling i relation till egna och andras erfarenheter och relevant litteratur.

3. reflektera över sin egen roll som handledare och relationen mellan handledare och doktorand, samt värdegrundsfrågor såsom etik, likabehandling och mångfald.

4. diskutera och föreslå adekvata strategier för att planera, följa upp och ge återkoppling på forskningsarbetet och doktoranders utveckling.

Kurslitteratur och förberedelser

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Övriga krav för slutbetyg

Krav för slutbetyg på kursen:

Internatet (2 dagar) är obligatoriskt. Kursdeltagare som inte deltar ges möjlighet att delta på internatet efterföljande termin. Utöver närvaro vid internatet krävs 80% närvaro vid träffarna. Kursdeltagare ges möjlighet att i samråd med kursansvarig komplettera med andra uppgifter för den missade träffen.

Kursdeltagare som kan uppvisa intyg för funktionsnedsättning som påverkar möjligheten att genomföra examinationsuppgiften har rätt att i samråd med examinator få en anpassad examinationsform.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och lärande

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd