Kursen syftar till att stärka rollen som handledare inom forskarutbildning i Sverige. Huvudsakliga teman för kursen är:
- Handledarrollen
- Ramar och regler för forskarutbildning
- Kvalitet i forskarutbildning
- Handledar-doktorand relationen
- Kommunikation och interkulturell kompetens
- Jämställdhet och mångfald
- Etiska aspekter i forskning och forskarutbildning
Vid kursens slut ska deltagaren visa förmågan att:
1. diskutera ramar och regelverk som styr forskarutbildning i Sverige och tillämpa aktuella regler samt reflektera över lokala traditioner.
2. diskutera och reflektera över doktoranders lärande och utveckling i relation till egna och andras erfarenheter och relevant litteratur.
3. reflektera över sin egen roll som handledare och relationen mellan handledare och doktorand, samt värdegrundsfrågor såsom etik, likabehandling och mångfald.
4. diskutera och föreslå adekvata strategier för att planera, följa upp och ge återkoppling på forskningsarbetet och doktoranders utveckling.