Kursens grundläggande idé är att ge systemvetare och studenter från andra IT-utbildningar ett akademiskt ramverk som ska hjälpa dem att placera deras tidigare tekniska kunskaper i ett organisatoriskt, affärs- och framtidsperspektiv. Det handlar om att åstadkomma en djupare förståelse för det som informations- och kommunikationsteknik (IKT) kan göra för organisationer, affärer och beslutsfattare. Syftet uppnås genom att utveckla analysförmåga kring hur IKT i praktiken används och bör användas av organisationer, deras chefer och ledare. Med detta som utgångspunkt diskuterar vi vad IT har gjort och håller på att göra med våra affärs- och arbetsprocesser. Detta skapar förutsättningar för att framgångsrikt konstruera och utveckla system.
IV2025 IT-Management I 30,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan IV2025 (VT 2008–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomförd kurs förväntas studenten kunna;Definiera och exemplifiera grundläggande systemteoretiska begrepp med hjälp av ett systemiskt förhållningssättJämföra systemmodeller och deras olika tillämpningsområdenAnalysera, förstå och tillämpa ett affärsperspektiv till IT Redogöra för den roll som IT-system och IT-management har i organisationer, utifrån ett kommunikationsperspektivIdentifiera och analysera nyckelkomponenter i en organisations IT-plattform utifrån ett kundperspektivUtvärdera IT-plattformar med hänsyn till företagen olika mål och affärsnyttaFöreslå en IT-plattformslösning som svarar mot en organisations behov Visa praktiska kompetenser i att förändra företags- och organisationsprocesser genom innovativ användning av Information och kommunikation teknologier (IKT)Använda rationalistiska och icke rationalistiska metoder för analys, kartläggning och automatisering av arbetsprocesser/arbetsflödeGrundläggande begrepp inom IT-ekonomiRealisera affärsanalyser av företag eller branscher
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet.
Kurslitteratur
Beer, Stafford: Diagnosing the System for OrganizationsPeter G. W. Keen, J. Michael Cummins : Networks in Action: Business Choices and Telecommunications Decisions ISBN 978-053417766Terry Winograd & Fernando Flores: Understanding Computers and Cognition: A new foundation for designUpplaga : 14 ISBN 0-201-11297-3Don Tapscott/David Ticoll/Alex Lowy: DIGITAL CAPITAL Harnessing the power of business websUpplaga : 2000Charles Handy: The Age of UnreasonUpplaga : SenasteSchoderbek, Schoderbek, Kefalas: Management Systems, Conceptual ConsiderationsUpplaga : Specialutg, kap 1-10Stephen P. Robbins: Essentials of Organizational BehaviorUpplaga : edition 6, 7 or 8 ISBN 0-13-035309-4
Examination och slutförande
Betygsskala
Examination
- TEN4 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN3 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN2 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPP5 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPP4 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPP3 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPP2 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- UPP1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Övriga krav för slutbetyg
Betyget för hela kursen definieras genom det genomsnittliga resultatet på delkurserna.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.