- Minneshierarkier, maskinvara för virtuellminneshantering och minnesskydd.
- Program- och maskinvarumetoder för utnyttjande av instruktionsnivåparallellitet.
- Orientering om trådnivåparallelitet och maskinvarumetoder för utnyttjande av trådnivåparallelitet.
- Orientering om delat minne och cachekoherens.
IS2202 Datorsystemarkitektur 7,5 hp
Det övergripande målet med kursen är att ge kunskaper och insikter i konstruktionen av moderna datorer, särskilt processorkonstruktionen inbegripet parallella beräkningsenheter och avancerade minneshierarkier.
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Kista
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60145
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjörsutbildning i informationsteknik, åk 3, Rekommenderad
Kandidatprogram, informations- och kommunikationsteknik, åk 3, Rekommenderad
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, INSM, Obligatorisk
Masterprogram, ICT Innovation, åk 1, INSY, Obligatorisk
Masterprogram, inbyggda system, åk 1, INEL, Rekommenderad
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan IS2202 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att ge kunskaper och insikter i konstruktionen av moderna datorer, särskilt processorkonstruktionen inbegripet parallella beräkningsenheter och avancerade minneshierarkier.
Studenten skall för godkänt betyg efter fullgjord kurs kunna:
- redogöra för de basala kvantitativa principerna vid konstruktion av datorer,
- förklara uppbyggnad och funktion hos en mikroprocessor med parallella beräkningsenheter och dynamisk schemaläggning av instruktioner,
- förklara uppbyggnad och funktion för en minneshierarki till ovan nämnda mikroprocessor,
- förklara uppbyggnad och funktion hos en multikärneprocessor med delad fysisk adressrymd,
- identifera och förutse programbeteende som gynnas av en viss mikroarkitektur hos en processor,
- konstruera ett enkelt parallellt program med delat minne och förklara dess prestanda på en given processorarkitektur med multipla kärnor,
- beskriva hur simulering kan användas för utvärdering av olika arkitekturalternativ,
- föreslå och motivera en förändring i en processorarkitektur som har potential till att förbättra prestanda med bibehållen effektförbrukning,
- föreslå och motivera en förändring i en processorarkitektur som har potential till att minska effektförbrukningen med bibehållen prestanda
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kandidatexamen i datavetenskap, elektroteknik eller motsvarande där grundkurser i datorteknik och programmering ingår.
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper i datorteknik motsvarande IS1200 Datorteknik gk.
Utrustning
Tillgång till egen dator.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen fastställs senast en månad före kursstart och meddelas på kurshemsidan: http://www.ict.kth.se/courses/IS2202.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laboration, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Skriftlig tentamen (3,7 hp)
Laborationer på egen dator (3,7 hp)
Laborationerna kan komma att redovisas muntligt eller skriftligt. Kamratgranskning av skriftliga laborationsrapporter kan komma att användas.
Kursens slutbetyg är en sammanvägning av betygen från laborationer och tentamen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.
Tillgång till egen dator.