- Arbetsfysiologi
- Teorier om akuta och långsiktiga hälsoeffekter
- Metoder för exponeringsmätningar och riskbedömningar
- Interventionsstrategier
HN2011 Bedömningar och åtgärder av den fysiska miljön B 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HN2011 (HT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen övergripande mål är att ge studenterna kunskaper hur arbetsrelaterad fysisk belastning, vibrationer och buller påverkar hälsa och prestation. Efter kursen ska studenterna:
- visa kunskap om hur fysisk belastning, vibrationer och buller i arbetet påverkar hälsa i rörelseorganen, hörsel samt prestation
- visa kunskap och förståelse för teorier om mekanismer för arbetsrelaterade besvär i rörelseorganen och hörselpåverkan
- visa färdighet och förmåga att utföra exponeringsmätningar och riskbedömningar av fysisk belastning, vibrationer och buller i olika arbetsmiljöer
- visa färdighet och förmåga att föreslå arbetsmiljöförbättrande åtgärder, avseende belastningsergonomi, vibrationer och buller, samt identifiera möjligheter och hinder för implementering
- visa värderingsförmåga och förhållningssätt genom att kritiskt granska riskbedömningar och åtgärdsförslag i relation till arbetsmiljölagstiftning och vetenskaplig litteratur
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Godkänd examen på grundnivå om minst 180 hp, inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Arbete och Teknik på människan villkor, 2015. Prevent ISBN 9789173651950
Arbetslivsfysiologi, 2008. ISBN 9789144046266
Johansson, B. & Backteman, O. Buller och bullerbekämpning, 4. uppl., Arbetsmiljöverket, Solna, 2002. https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/bocker/buller-och-bullerbekampning/
Arbetsmiljöverket. Vibrationer i arbetet – hur du minskar risken för skador. Arbetsmiljöverkets publikationsservice, Solna, 2005. https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/bocker/vibrationer-i-arbetet---hur-du-minskar-risken-for-skador-bok/
Övrig litteratur tillkommer och meddelas inför respektive seminarie.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkänd tentamen (TEN1, 3 hp) Betygsskala A-F
Godkända laborationer (LAB1, 1,5 hp) Betygsskala P/F
Godkända övningar (ÖVN1, 3 hp) Betygsskala P/F
Slutbetyget grundas på samtliga moment
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.