- Arbetsfysiologi
- Teorier om akuta och långsiktiga hälsoeffekter
- Metoder för exponeringsmätningar och riskbedömningar
- Interventionsstrategier
HN2010 Bedömningar och åtgärder av den fysiska miljön A 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HN2010 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge studenterna kunskaper om hur hälsa och prestation påverkas av allmänventilation, termiskt klimat, belysning, synergonomi och elektromagnetisk strålning. Efter kursen ska studenterna:
- kunna beskriva faktorer i allmänventilation, termiskt klimat, belysning, synergonomi och elektromagnetisk strålning av betydelse för hälsa, säkerhet och prestation
- visa kunskap och förståelse för teorier om mekanismer för arbetsrelaterade besvär orsakade av ovan nämnda faktorer
- visa färdighet och förmåga att utföra exponeringsmätningar och riskbedömningar av ovan nämnda faktorer
- visa färdighet och förmåga att föreslå arbetsmiljöförbättrande åtgärder avseende ovan nämnda faktorer, samt identifiera möjligheter och hinder för implementering
- visa värderingsförmåga och förhållningssätt genom att kritiskt granska riskbedömningar och åtgärdsförslag i relation till arbetsmiljölagstiftning och vetenskaplig litteratur
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Examen på grundnivå som omfattar minst 180 hp, inom teknisk eller naturvetenskaplig fakultet eller motsvarande
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Arbete och Teknik på människan villkor, 2015. Prevent ISBN 9789173651950
Handbok: Bättre Arbetsmiljö, 2017. Prevent. ISBN 9789173652254
Arbetsplatsens ventilation, 2005. Prevent ISBN: 9175228564
Det termiska klimatet på arbetsplatsen. Arbetslivsrapport 2006:2 Arbetslivsinstitutet http://nile.lub.lu.se/arbarch/arb/2006/arb2006_02.pdf
Elektromagnetiska fält i arbetslivet. Arbetslivsinstitutet, http://nile.lub.lu.se/arbarch/ovrigt/2005/info2005_04.pdf
Övrig litteratur tillkommer och meddelas inför respektive seminarie.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningar, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Godkänd tentamen (TEN1, 3 hp) Betygsskala A-F
Godkända laborationer (LAB1, 1,5 hp) Betygsskala P/F
Godkända övningar (ÖVN1, 3 hp) Betygsskala P/F
Slutbetyget grundas på samtliga moment
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.