Grundläggande logistikbegrepp presenteras och analyseras. Genomgång av de aktiviteter som ingår i de olika delarna av ett logistiksystem. Olika logistikverktyg användbara vid förändringsarbete.
HM107V Logistikprocessen 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2016
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HM107V (HT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomförd kurs skall kursdeltagaren:
- ha god kännedom om logistikens roll och betydelse i företag och övriga samhället
- strukturerat kunna identifiera och redogöra för väsentliga logistikrelaterade termer och aktiviteter i logistikprocessen
- kunna beskriva och hantera aspekter på dimensionering och styrning av materialförsörjning, lagernivåer och distribution, inom ramen för kostnadseffektiv logistik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet (avslutad gymnasieutbildning el motsv inkl svenska och engelska)
Rekommenderade förkunskaper
Inget utöver behörighetskravet.
Utrustning
Helst tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
Logistik - grunder och möjligheter (N.G. Storhagen), upplaga 4:1, 2011, ISBN 91-47-09676-3, Liber
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd tentamen och godkänt projektarbete.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.