Belysning av de olika tekniker som används inom subcellulär avbildning. Tillämpningar av de grundkunskaper inom matematik som kan användas inom ”imaging”. Sammanlänkning av resultat från de olika metoderna. Laborationsmoment för att ge en inblick i de olika metoderna. Datorbaserade övningar. Kursen liknar ”Subcellulär avbildning, mindre kurs”, men innehåller också en fördjupningsprojektuppgift.
HL2031 Subcellulär avbildning 9,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan HL2031 (HT 2012–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen i subcellulär avbildning kommer att ge en inblick i del vilka metoder som kan användas för att fåen detaljerad bild av biologisk struktur. Samverkan med bioteknologiska material såsom implantat och nanopartiklar studeras också.
Efter genomgången kurs skall deltagarna kunna:
- Tillämpa matematiska grunder för avbildningstekniker.
- Redogöra för olika tekniker för framtagning av prover.
- Redogöra för moderna ljusmikroskopiska tekniker.
- Förstå principerna för uppbyggnad av elektronmikroskop.
- Förstå principerna för strukturbestämning med röntgenstrålning.
- Förstå principerna för magnetisk resonans spektroskopi.
- Förstå principerna för masspektrometri.
- Tillämpa relevanta bildbehandlingsmetoder.
- Tillämpa relevanta modelleringsmetoder.
- Tillgodogöra sig innehållet i artiklar inom området strukturell bioteknik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskaper i medicinsk teknik, samt anatomi, fysiologi och cellbiologi.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kompendium och utdelat material på föreläsningarna
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laborationer, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB2 - Datorövning, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektpresentation, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
LAB1–Laboration: 0,5 hp, betygsskala: P/F
LAB2–Datorövning: 0,5 hp, betygsskala: P/F
TEN1–Tentamen: 5 hp, betygsskala: A-F
PRO1 – Projektpresentation: 3p
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
Kursen ges under förutsättning att minst sex studenter tackar ja till erbjuden plats.