Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HL102X Examensarbete inom medicinsk teknik, grundnivå 15,0 hp

Det huvudsakliga innehållet är ett handlett arbete med lösning av ett medicintekniskt problem relaterat till en för flera studenter gemensam större kontext, muntlig och skriftlig kommunikation, samt värdering och kritiskt granskning av egna och andras resultat inom samma eller närliggande kontext. Som stöd för denna process finns en seminarieserie behandlande informationssökning samt framtagning och granskning av muntlig och skriftlig presentation av teknisk information.

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan HL102X (HT 2010–)
Rubriker med innehåll från kursplan HL102X (HT 2010–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Seminarieserie behandlande informationssökning samt framtagning och granskning av muntlig och skriftlig presentation av teknisk information.
  • Eget handlett examensarbete med lösning av ett kliniskt problem med ekonomisk,teknisk och medicinsk ankntytning.
  • Muntlig och skriftlig kommunikation, samt värdering och kritisk granskning av egna och andras resultat inom samma kontext.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

1.  Tillämpa relevanta kunskaper och färdigheter som förvärvats inom ett av programmets tillämpningsområden, genom att självständigt analysera och diskutera frågeställningar samt lösa större problem på grundnivå inom detta tillämpningsområde.

2. Tillämpa internationella och nationella regelverk där det är nödvändigt, samt visa medvetenhet om samhälleliga och etiska aspekter, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling.

3. Reflektera kring, värdera och kritiskt granska egna och andras vetenskapliga resultat.

4. Dokumentera samt muntligen och skriftligen presentera sitt arbete med krav på struktur, formalia och språkhantering.

5. Identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

6. Planera och självständigt genomföra enklare delprojekt, som samtidigt kräver interaktion med andra för att uppnå ett samordnat mål

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Avklarade kurser enligt programmets krav.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kompendium som sammanfattar seminarieserien samt information kring projektet.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Tobias Nyberg (tobias.nyberg@sth.kth.se)