Kursen skall ge färdigheter i att använda simulerings och modelleringsmiljön Virtual Cell. Virtual Cell är ett NIH initierat verktyg för modellering och analys i cell biologi utvecklat vid National Resource center for Cell Analysis and Modeling vid Univ. of Connecticut
FSK3517 Simulering av cell fysik med virtualcell 4,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2024
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSK3517 (HT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att studenten skall kunna använda Virtual Cell för att förklara och belysa komplexa samband mellan olika reglersystem i en cell. Vidare skall studenten kunna analysera och prediktera hur en förändring av reglersystemet kommer att påverka cellens respons och designa försök med levande celler för att pröva prediktionen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten bör vara antagen forskarstuderande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Artiklar samt online material från NRCCAM
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- RAP1 - Rapport, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarium, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
SEM1) Seminarie, 2,0 hp, betygsskala: P/F;
RAP1) Rapport, 2,0 hp, betygsskala: P/F;
Övriga krav för slutbetyg
Seminarium och skriftlig rapport
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.