Grundläggande laserfysik. Laserkaviteten. Lasermedium. Tekniker för mode kontroll. Egenskaperna hos koherent laserljus. Laserljusets tid- och rumsliga-egenskaper.
FSK3410 Laserfysik 10,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FSK3410 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- påvisa en grundlig förståelse av teorin för modern laserfysik,
- beskriva i detalj grundläggande egenskaper och funktionalitet hos de olika typerna av moderna lasrar,
- beskriva i detalj egenskaperna hos koherent laserljus, samt
- formulera någorlunda komplicerade problem inom laserfysik och beskriva kända lösningar på dessa.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Magisterexamen i fysik eller motsvarande utbildning.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anthony E Siegman: "Lasers" (1986 eller senare utgåvor)
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- HEM1 - Hemuppgifter, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 8,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Lösa ett stort antal hemuppgifter. Själva utforma ett antal problem. Korrigera andra studenters lösningar till hemuppgifterna. Ge en 2 h presentation av utvalda kapitel i huvudtexten.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.