Kursen är en projektkurs där doktoranden självständigt eller tillsammans med en annan doktorand/forskare/forskningsgrupp formulerar en forskningsfråga. Forskningsfrågan skall vara vetenskapligt placerad utanför den centrala delen av doktorandens avhandlingsarbete och företrädesvis av tvärvetenskaplig natur. Doktoranden/doktoranderna definierar forskningsfrågan och förankrar den hos huvudhandledaren/huvudhandledarna. Studien presenteras på ett seminarium och i normalfallet som en vetenskaplig artikel eller konferensbidrag.
FMF3045 Maskinkonstruktion - högriskprojektkurs 15,0 hp

Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (7,5 hp), P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
61162
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Antagen doktorand till MAskinkonstruktion
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMF3045 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall doktoranden kunna:
- praktiskt tillämpa för forskningsområdet lämpliga metoder och utvecklat förmågan att självständigt utföra, tolka och kritiskt granska resultaten i syfte att klargöra om metoden och metodutförandet varit lämpligt för att erhålla trovärdiga resultat som svarar på den vetenskapliga frågeställningen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till doktorsprogrammet Maskinkonstruktion, kunskaper motsvarande kurs FMF3044 Maskinkonstruktion – litteraturstudie och avhandlingsanalys, 15hp
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.