Kursen ger en översikt över nutida vetenskapliga och industriell utvecklingstrender inom området maskinkonstruktion. Vetenskapliga forskningsmetoder och verktyg samt forskningsetiska aspekter behandlas både på en övergripande nivå och på en konkret nivå kring forskning och utveckling (FoU) av mekaniska produkter, högpresterande maskinkomponenter, och förståelse av fysikaliska fenomen. Vidare övas också på att läsa vetenskapliga artiklar och att förstå strukturen hos sådana, samt att skriva en egen forskningsartikel. Viktiga innovationsaspekter för att möta samhälls- och industriella utmaningar behandlas också.
FMF3029 Forskningsmetodik i maskinkonstruktion för doktorander 9,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FMF3029 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Den som fullbordat kursen skall kunna:
1. Sammanfatta och på en övergripande nivå diskutera viktiga utmaningar och trender inom området maskinkonstruktion.
2. Diskutera och värdera olika forskningsmetoder.
3. Värdera, diskutera och argumentera kring etiska forsknings och produktutvecklingsaspekter.
4. Genomföra en vetenskaplig studie.
5. Skriva en vetenskaplig artikel in inom ett specifikt område, som är relaterat till FoU av högpresterande maskinkomponenter eller system.
6. Granska och ge konstruktiv kritik på en annan students vetenskapliga artikel
7. Diskutera forskningsfrågor och metoder att besvara forskningfrågor i ett generellt perspektiv.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till doktorandstudier
MF2024 Robust och propabilistiks konstruktion ellet motsvarande
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- INL3 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.