- Inledning; Marknadskartläggning, industriell marknadsföring och skapandet av kundvärde
- Förståelse av hur värdeskapande sker i företag; Byggandet av kundvärdesmodeller
- Utveckling av företagets marknadsstrategi; Varumärkesbyggande
- Styrning, utveckling av marknadserbjudandet; Lansering av nya kunderbjudanden, marknadsföringsteori
- Nya kunder; upprätthålla kundrelationer
FME3521 Industriell marknadsföring 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagd
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FME3521 (VT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
- Utveckla en grundläggande förståelse för industriell marknadsföring.
- Utveckla kritisk analys- och problemlösningsförmåga inom industriell marknadsföring.
- Tillskaffat sig kunskaper för att kunna genomföra vetenskaplig forskning av hög kvalitet inom industriell marknadsförning.
- Lärt sig att planera och producera en artikel med potential för publicering i en peer-reviewed tidskrift med fokus på någon samtida aspekt av industriell marknadsföring.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
- Inskriven som doktorand i doktorandprogrammet industriell ekonomi
- Godkänt på doktorandkursen ME3520
Kurslitteratur
Reference Texts
- Anderson, James C., James A. Narus, and Das Narayandas (2009), Business Market Management: Understanding, Creating, and Delivering Value. 3rd Edition, Pearson Prentice-Hall: Upper Saddle River, N.J.
- Rangan, Kasturi V., Benson P. Shapiro, and Rowland T. Moriarty, Jr. (1995), Business Marketing Strategy. Richard D. Irwin, Inc., Chicago, IL.
- Lilien, Gary L. and Arvind Rangaswamy (2002), Marketing Engineering: Computer-Assisted Marketing Analysis and Planning, 2nd Edition, Prentice Hall, Englewood Cliffs, N.J.
Specialist B2B marketing journal
- Industrial Marketing Management (arguably the leading specialist journal)
- Journal of Business and Industrial Marketing
- Journal of Business to Business Marketing
General marketing journals(often containing good B2B articles)
- Journal of Marketing
- Journal of Marketing Research
- Journal of Business Research
- Journal of the Academy of Marketing Science
- Journal of Personal Selling and Sales Management
- European Journal of Marketing
- Business Horizons
- International Journal of Research in Marketing
General management journals(often containing good B2B/organisational articles)
- Administrative Science Quarterly
- Academy of Management Review
- Academy of Management Journal
Additional articles will be assigned later
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Deltagarna kommer att arbeta med ett forskningsprojekt som ska resultera i ett working paper med potential för publicering.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.