Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FLF3019 Introduktion till forskarstudier vid Skolan för Industriell teknik och management 6,0 hp

Kursen är en introduktion för doktorander till doktorandprogrammen på ITM. I kursen orienteras doktorander bland annat i de olika typer av forskning som bedrivs på ITM, grundläggande vetenskapsteori och metodik, processer och rutiner relevanta för ITM:s doktorandprogram, doktoranders och handledares roller och ansvar, och hållbarhet, jämställdhet, mångfald och forskningsetik i relation till doktorandstudier.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-06-02
Perioder
P3 (3,0 hp), P4 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

60744

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Doktorander ITM

Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Linda Söderlindh (lindasod@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FLF3019 (VT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan FLF3019 (VT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är en introduktion för doktorander till doktorandprogrammen på Skolan för industriell teknik och management, ITM, vid Kungliga tekniska högskolan, KTH. I kursen förklaras relevanta rutiner och processer för doktorandprogrammen och ansvar och roller för doktorander och handledare klargörs. Kursen orienterar doktorander i de olika typer av forskning som bedrivs vid ITM:s olika avdelningar och ger dem grundläggande insikt i de olika vetenskapliga perspektiven och forskningsmetoder som används. Genom aktiv medverkan tillägnar sig doktoranderna grundläggande kunskaper om och förmåga att granska, skriva, publicera och kommunicera vetenskap. Kursen tar också upp hållbarhet, jämställdhet, mångfald och forskningsetik i relation till doktorandstudierna. Slutligen ger kursen doktoranderna möjligheten att presentera och diskutera det egna avhandlingsarbetet, med särskild betoning på forskningsdesign och övergripande avhandlingsplanering.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • Beskriva rutiner och processer för doktorandstudier vid KTH, särskilt avseende doktorandutbildningar vid ITM
  • Kritiskt reflektera över rollen som doktorand och handledarens roll
  • Förklara vad det innebär att forska i det egna forskningsfältet
  • Beskriva de olika typerna av forskning som bedrivs på ITM och kunna förstå och diskutera de olika vetenskapliga metoderna som används
  • Formulera en beforskningsbar forskningsfråga
  • Utveckla en individuell forskningsplan för sitt avhandlingsprojekt
  • Göra forskningsetiska bedömningar
  • Relatera den egna akademiska verksamheten till jämställdhet, mångfald och hållbarhet
  • Kommunicera egen forskning till olika publiker
  • Förklara hur det vetenskapliga publiceringssystemet fungerar och ha  grundläggande kunskap om och förmåga att skriva en vetenskaplig artikel
  • Kritiskt granska, värdera och konstruktivt kommentera akademiska texter

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Antagen till forskarstudier

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Processer och rutiner, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL2 - Avhandlingsdesign, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL3 - Forskningsetik, författarskap, hållbarhet och JML, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • INL4 - Avhandlingsgranskning, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL5 - Forskningspresentation, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • INL6 - ISP, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN1 - Övningar, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Forskarnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Linda Söderlindh (lindasod@kth.se)

Forskarkurs

Forskarkurser på ITM/Lärande