Kursen bygger på utvald litteratur och aktivt deltagande i videomöten och forumdiskussioner. Att delta i videomöten och forumdiskussioner är viktigt för att kunna nå lärandemålen. En central del av kursen är att genomföra inlämningsuppgifter och ge återkoppling till andra studenter.
Huvudämnen i kursen är digital transformation, hållbar utveckling, med särskild inriktning mot tillämpning i projekt.
FLF3018 Digital transformation 3,5 hp
Kursen Digital Transformation är för doktorander. Den här kursen består av självstudiemoment och onlinemöten, inklusive forumdiskussioner. Huvudsyftet med kursen är att ge möjligheter för deltagarna att lära sig och utforska hur digitalisering kan bidra till genomförandet av FN:s hållbara utvecklingsmål – att driva transformation för hållbar utveckling. Kursen omfattar ämnen som: Hållbar utveckling, initiativ till gemensamma kurser och forskning om ämnen som Green Deal, klimatförändringar och energi, för att nämna några, kombinerat med kapacitetsuppbyggnad om digital omvandling, DT och hur inkluderande digital omvandling kan bidra till att bättre uppfylla målen för hållbar utveckling.
Kursen bygger på utvald litteratur och aktivt deltagande i nätseminarier och forumdiskussioner. Att skriva två inlämningsuppgifter och göra peer review är obligatoriskt för att bli godkänd på kursen. Forumdiskussionerna och mötena är viktiga aspekter och hjälper dig att nå lärandemålen. Huvudämnen i kursen är 1) digital transformation och hållbar utveckling, och 2) digital transformation för hållbar utveckling genomförd genom projekt.
Kursen går online och platserna är BEGRÄNSADE. Sista ansökningsdag är tisdagen den 7 februari 2023.
Länk till ansökningsformuläret:
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FLF3018 (VT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva digital transformation i ett organisatoriskt sammanhang.
- Beskriva hur digital transformation kan relateras till hållbarhet och kan påskynda uppnåendet av målen för hållbar utveckling.
- Identifiera och analysera lämpliga vetenskapliga och andra resurser om digital transformationer och hållbar utveckling.
- Beskriva sambandet mellan en organisations strategier och deras inverkan på urval, prioritering och övervakning av ett projekt.
- Beskriva hur digital transformation för hållbar utveckling kan genomföras genom projekt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till doktorandstudier
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.