- Optiska förstärkare
- Kiselbaserad optik
- Plasmonikbaserad nanofotonik
- Framväxande forskningsområden inom fotonik
- Numeriska metoder – FDTD, FEM och CAD
- Halvledarlasrar
- Integrerade fotoniska kretsar
FIO3655 Fotonik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2021
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FIO3655 (HT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska studenterna ha:
Fördjupad kunskap inom teknologi och komponenter för optisk kommunikation (inklusive fotoniska integrerade kretsar, optiska förstärkare, halvledarlasrar och optoelektronisk integration)
Grundläggande kunskap inom plasmonikbaserad optik.
En översikt om utvecklingen inom nanofotonik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Doktorand
Rekommenderade förkunskaper
Basic knowledge on electromagnetic theory, optics, and solid-state physics.
Utrustning
Kurslitteratur
Saleh & Teich, Fundamentals of Photonics, 2nd edition. Föreläsningsanteckningar samt laborationsinstruktioner. Vissa relevanta kapitel i följande böcker kan vara till hjälp: Agrawal, Fiber-Optic Communication Systems samt Mayer, Plasmonics : Fundamentals and Applications.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- Inlämningsuppgifter, 3,5 hp, betygsskala: P/F
- Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: P/F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.