Definition of Monte Carlo simulation, random numbers, random number generation, simple sampling, complementary random numbers, dagger sampling, control variates, correlated sampling, importance sampling, stratified sampling, simulation design.
FEG3131 Monte carlo-metoder inom elkraftforskning 10,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FEG3131 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
After the course, the student should be able to
- state basic definitions concerning probability theory, random variables and sampling techniques,
- apply computation methods for random number generation, simple sampling and variance reduction techniques,
- formulate mathematical models appropriate for Monte Carlo simulation,
- analyse a simulation problem related to electric power research and design an efficient Monte Carlo simulation method for that problem.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
The course is intended for Ph.D. students in electrical engineering, but can also be interesting for students from other fields of engineering.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- EXA1 - Examination, 10,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
The project assignments are chosen by students in agreement with their supervisors and the examiner of the course.
Övriga krav för slutbetyg
- Approved home assignments.
- Passed the exam.
- Approved project assignment.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.