Olika typer av intervjutekniker och analysmetoder, praktiska övningar i att planera, genomföra och analysera intervjuer.
FDH3367 Intervju som datainsamlingsteknik och kvalitativ analys 7,5 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FDH3367 (HT 2015–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutat kurs ska studenten kunna:
- värdera styrkor och svagheter i olika typer av intervjuer och analysmetoder,
- planera och genomföra intervjuer,
- reflektera på personliga förmågor att genomföra intervjuer,
- reflektera på etiska regler i relation till intervjuer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Bell, J. (2005). Doing your research project.
Blandford, Ann (2014): Semi-structured qualitative studies. In: Soegaard, Mads and Dam, Rikke Friis (eds.). "The Encyclopedia of Human-Computer Interaction, 2nd Ed.". Aarhus, Denmark: The Interaction Design Foundation. Available online at https://www.interaction-design.org/encyclopedia/semi-structured_qualitative_studies.html
Lantz, A. (2013). Intervjumetodik. Studentlitteratur.
HSFR (1996). Forskningsetiska principer i humanistisk- samhällsvetenskaplig forskning.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i seminarier, work shops och gruppmöten.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.