Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

FDH3002 Den reflekterande praktikern 3,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan FDH3002 (HT 2013–)
Rubriker med innehåll från kursplan FDH3002 (HT 2013–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Schöns bok skrevs redan 1983. Schön ville åtgärdade vad han såg som ett stort problem med undervisningen på universiteten: ett alltför stort fokus på generaliserad, abstraherad, traditionellt vetenskaplig kunskap och brist på undervisning om specifika, verkliga, fall från den vardag som professionella möter. Han studerade hur praktiker faktiskt arbetar, vilken kunskap de för med sig från en situation till en annan och drog slutsatsen att den kunskap de besitter handlar om att ta med sig pragmatisk kunskap från ett fall till ett annat. En god praktiker lär sig dessutom att reflektera över varför en viss lösning fungerade i ett specifikt fall.

Den här kunskapsformen – reflekterad kunskap extraherad från verkliga fall i den verklighet en praktiker möter – är speciellt viktig för designorienterade doktorander. De måste kunna abstrahera designkunskap från specifika fall.

Lärandemål

Kursen riktar sig till design-orienterade doktorander och är organiserad som en läskurs. Tillsammans läser vi och diskutera en vårt områdes grundläggande böcker, Schön’s “The Reflective Practitioner”. Schön har haft ett grundläggande inflytande på vårt område genom att artikulera den kunskap som en praktiker besitter. Han visar hur den är inbäddad i specifika fall och hur man kan, trots det, generalisera vissa kunskap man tar med sig från ett fall till ett annat.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Schön, Donald A. The reflective practitioner: How professionals think in action. Vol. 5126. Basic books, 1983.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

    Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

    Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

    Övriga krav för slutbetyg

    Studenterna får godkänt på kursen om de uppfyller ett av följande två kvar:

    · Skriver en artikel om sitt forskningsarbete, skickat till någon konferens eller journal, där de refererar till Schön på ett relevant vis

    · Skriver en kort uppsats om sin syn på Schön och hans relevans för deras eget arbete

    Möjlighet till komplettering

    Ingen information tillagd

    Möjlighet till plussning

    Ingen information tillagd

    Examinator

    Etiskt förhållningssätt

    • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
    • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
    • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

    Ytterligare information

    Kursrum i Canvas

    Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

    Ges av

    Huvudområde

    Denna kurs tillhör inget huvudområde.

    Utbildningsnivå

    Forskarnivå

    Påbyggnad

    Ingen information tillagd

    Forskarkurs

    Forskarkurser på EECS/Medieteknik och Interaktonsdesign