Kursen omfattar cirka 80 heltidsstudietimmar i form av vetenskapsseminarier som hålls en gång per vecka. Seminarierna behandlar aktuell forskning inom fältet proteinvetenskap. Kursen antar formen av högre seminarium där de forskarstuderande presenterar, tolkar, analyserar, kritiskt granskar och aktivt diskuterar främst egna arbeten, men även andras ledande forskningslitteratur inom forskningsfältet. En viktig aspekt av kursen är att de forskarstuderande ger återkoppling på varandras vetenskapliga arbeten. Kursen utgör den sista av fyra kurser i seminarieserien.
FCB3024 Högre seminarium i proteinvetenskap IV 3,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FCB3024 (VT 2019–)Information för forskarstuderande om när kursen ges
Kursens ges löpande och tar vanligen ett år att genomföra. Kontakta examinator/kursansvarig för mer information.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- visa både bred och specialiserad kunskap inom det övergripande ämnesområdet bioteknologi med betoning på proteinvetenskap
- visa förmåga att pedagogiskt presentera, kritiskt granska och diskutera egna och andras vetenskapliga arbeten inom ämnet bioteknologi med tyngdpunkt på forskning inom proteinvetenskap
- visa förmåga att tillgodogöra sig kunskap om akademiskt författarskap och det internationella vetenskapliga publiceringslandskapet med relevans för kursens vetenskapsområde
- visa förmåga att identifiera, diskutera och reflektera över etik- och hållbarhetsaspekter i den forskning som avhandlas inom ramen för kursens vetenskapsområde
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till studier på forskarnivå.
Utrustning
Kurslitteratur
Litteratur i form av forskarstuderandes egna arbeten samt publicerade artiklar som anvisas separat för varje enskild sammankomst.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Betygskriterier specificeras i kurs-PM.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid 80 % av sammankomsterna vilket omfattar att presentera, förbereda och aktivt delta i granskning och diskussioner av utvalda vetenskapliga arbeten, samt att agera värd vid anvisade seminarietillfällen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.