Huvudsakligt innehåll omfattar grundläggande teoretiska perspektiv kring diskrimineringsgrunder och maktordningar samt hur de samverkar.
FAK3159 Intersektionalitet i humanistiska och samhällsvetenskapliga studier med historisk inriktning 5,0 hp

Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-12-02 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-12-02 - 2024-12-15
- Perioder
- P2 (5,0 hp)
- Studietakt
100%
- Anmälningskod
51590
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 10
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- Ingen information tillagd
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3159 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Ge exempel och problematisera olika aspekter av jämlikhet och jämställdhet från intersektionella perspektiv.
- Förklara olika former av maktasymmetrier.
- Visa kunskap om hur valet av teori/teoretiska begrepp relaterar till resultat och analys i vetenskapliga artiklar.
- Visa metodologisk medvetenhet vid granskning av vetenskapliga artiklar.
- Motivera teoretiska och metodologiska tillvägagångssätt från ett intersektionellt perspektiv.
- Analysera och kritiskt granska vetenskaplig kunskapsproduktion från intersektionalitetsperspektiv
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till forskarstudier inom historia eller annat humaniora eller samhällsvetenskapligt ämne. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6/Engelska B.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier, 5,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Seminarier omfattar dels obligatoriska inlämningsuppgifter, dels aktivt och godkänt deltagande i seminarier.
Övriga krav för slutbetyg
Fler än ett missat seminarium kräver skriftlig kompletterande uppgift på missat seminariums innehåll
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.