kursen närmar sig internationell biståndshistoria från flera disciplinära perspektiv. Historska översikter blandas med social kritik. Fallstudier används som empiri för att utforska mångfalden av aktörer, ideologier, epistemologier och policy som över tid har format relationerna mellan det globala syd och det globala nord. Kursen fokuserar särskilt på hur möten mellan intellektuella traditioner såsom utvecklingsekonomi, "post-development studies", internationella relationer och post-koloniala stuider både har haft betydelse för historisk forskning och academiska samtal om bistånd samt påverkat och strukturerat policydiskussionen och -debatten om framtida bistånd.
FAK3147 Biståndshistoria 10,0 hp

Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se
Frågor om kursinnehåll hänvisas till history@abe.kth.se
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3147 (VT 2020–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet är att studenten vid kursens slut har en grundläggande förståelse för internationellt bistånd från 1940-talet och framåt, inklusive en djupare kunskap om några av de mer betydande forskningslinjer som etablerats inom just detta område.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten måste vara inskriven som doktorand i ett humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 10,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination sker både muntligen och skriftligen. Studenten ska läsa literaturen och skriva en uppsats om max 8000 ord, 12 punkter, 1.5 radavstånd. All kurslitteratur måste omnämnas. När uppsatsen är färdig ska den skickas till lärarna och utgöra underlag för en muntlig examination. Examinationen går till så att studenten ger en presentation av uppsatsen på 15-20 minuter, och avslutas med en sammanfattning av några centrala teman eller ämnen från literaturen som sedan kan strukturera diskussionen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.