Kursen ger en ingående introduktion till forskarutbildning och den akademiska miljön. Kursens seminarier och föreläsningar inkluderar teman som: (1) praktiska och formella aspekter av finansiering och examination; (2) diskussioner med tidigare doktorander och handledare; (3) litteratursökning och publicering; (4) akademiskt skrivande och referenser; (5) sätt att författa och presentera en doktorsavhandling samt en vetenskaplig artikel; (6) den akademiska miljön och universitetet som institution; (7) humanioras roll i forskningssystemet samt etik. Studenterna ska utveckla en avhandlings-PM under kursens gång och har möjlighet att få feedback och råd kring hur ämnet kan utvecklas.
FAK3144 Introduktion till forskningsprocessen 7,5 hp
Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se
Frågor om kursinnehåll hänvisas till nina@kth.se
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3144 (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen ska studenten ha uppnått grundläggande kunskaper och färdigheter i:
- sökning av litteratur och källmaterial.
- att formulera relevanta och forskningsbara frågeställningar.
- att skriva PM för ett doktorandprojekt.
- att kritiskt granska, utvärdera och ge feedback.
Studenten bör också känna till strukturer och arbetssätt inom akademin, dess institutioner och discipliner, ha god kunskap och förståelse om vad som krävs av en doktorsavhandling och vad en forskarutbildning innebär; ha god kunskap och förståelse av akademisk forskning och universitetet som institution; samt känna till KTH:s organisation och regelverk. Studenten ska därutöver kunna grundläggande metoder för arkivforskning, oral history och andra forskningsverktyg som används i historiska studier av teknik, vetenskap och miljö.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behöriga sökanden är personer som uppfyller förkunskapskraven för antagning till forskarstudier inom historia eller annat samhällsvetenskapligt ämne.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För att bli godkänd på kursen krävs att studenten varit närvarande och aktivt deltagit vid 80% av seminarierna samt gjort förberedda presentationer vid flera tillfällen. Därutöver ska studenten ha presenterat avhandlings-PM vid ett högre seminarium samt opponerat på en annan kursdeltagares avhandlings-PM.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Ersätter 1N5503