Argumentation och argumentationsanalys, förhållningssätt till teori, tolkning av materiella lämningar, narration och beskrivning, vetenskaps- och tekniksociologi, nätverksteorier, sociotekniska system.
FAK3104 Teori och metod i historisk forskning, del 2 7,5 hp

Frågor om antagning och liknande hänvisas till history@abe.kth.se
Frågor om kursinnehåll hänvisas till nina@kth.se
Argumentation och argumentationsanalys, förhållningssätt till teori, tolkning av materiella lämningar, narration och beskrivning, vetenskaps- och tekniksociologi, nätverksteorier, sociotekniska system.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAK3104 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Att den forskarstuderande efter genomgången kurs skall kunna redogöra för, diskutera, analysera och tillämpa materiella lämningar, centrala historievetenskapliga begrepp liksom begrepp inom teknik- och vetenskapsstudier (Science and Technology Studies, STS) inklusive dem inom teknik- och vetenskapshistoria.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behöriget till forskarutbildning i teknikhistoria samt godkänt betyg på kursen Teori och metod i historisk forskning, del 1 (FAK3103) eller motsvarande kurs.
Kurslitteratur
Harry Collins & Trevor Pinch, The Golem: What you should know about science (1998); Wiebe Bijker et al., The Social Construction of Technological Systems (1987); Wiebe Bijker & John Law, Shaping Technology/Buiulding Society (1992); Sergio Sismondo, An Introduction to Science and Technology Studies (2004), Ian Hacking, The Social Construction of What (2000); Thomas Hughes, Networks of Power (1983) m.m.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- UPP1 - Uppsats, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande vid seminarier och skriftlig examination i form av självständiga essäuppgifter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.