Kursen syftar till att introducera forskarstuderande vid tidigt stadium av sina studier till lämpliga begrepp, metoder och verktyg för att bedriva forskning inom transportvetenskap. Kursen ger en översikt över forskningsmetoder och handlar om forskningsprocesser inklusive informationssökning, diskussion och utvärdering av resultaten, samt presentation av forskning för forskarsamhället och för allmänheten. Det diskuteras även hur man bättre kan utnyttja forskningen inom näringslivet och samhället, samt introducera studenterna till forskningsetik i vetenskapliga arbetsmetoder inom transportvetenskap.
FAH3463 Forskningsmetodik i transportvetenskap, del 1 4,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan FAH3463 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursens slut skall studenten kunna:
- Kritiskt reflektera kring rådande och alternativa forskningsmetoder inom transportvetenskap, särskilt inom sitt specifika område.
- Överväga giltligheten av alternativa forskningsplaner och på denna grund välj en lämplig plan.
- Utvärdera olika metodologiska angrepssätt i publicerade artiklar med hänsyn till bredare metodologiska diskurser.
- Kritiskt granska en forskningsstrategi och metodik i ett annat ämne än ens eget inom transportvetenskap.
- Formulera i tal och skrift, en forskningsplan och metodik anpassad till studentens egen forskning.
- Identifiera och hantera potentiella etiska frågor både i forskningsprocessen och i forskningsplanen.
Ovanstående kriterier samt aktivt deltagande i kurstillfällena, skriftliga reflektioner samt muntliga presentationer, är vad som avgör om studenten får ett godkänt betyg.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till doktorsprogrammet Transportvetenskap.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Creswell, 2009. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Los Angeles: Sage Publishing.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Deltagande, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Deltaga på lektioner, både skriftlig och muntlig rapport.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.