Kursen behandlar hållbar utveckling i utvecklingsländer med speciellt fokus på länderna i Afrika söder om Sahara, dess nuvarande situation och framtida utveckling. Teknikutvecklingen och dess samband med fattigdomsbekämpning, naturresurser, ekonomi och affärsmöjligheter, diskuteras.
F3C5308 Hållbar utveckling i ett globalt perspektiv 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F3C5308 (VT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge en fördjupad insikt i teknikutvecklingens påverkan på hållbar utveckling (ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet) i låg- och medelinkomstländer. Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- Ge en historisk bakgrund till begreppet hållbar utveckling.
- Beskriva den ekologiska, ekonomiska och sociala situationen i utväcklingsländerna.
- Beskriva och analysera FNs millenniemål och mål för hållbar utveckling.
- I en skriftlig rapport/fallstudie analysera och diskutera hur ny teknik påverkar olika aspekter inom hållbar utveckling i låg- och medelinkomstländer
- Diskutera vetenskapliga metoder för analys av teknikens roll för hållbar utveckling i låg- och medelinkomstländer
- Söka vetenskaplig litteratur inom kursens ämnesområde från Internet och i bibliotek för att använda som referensmaterial i en skriven rapport/fallstudie med en korrekt användning av referenser
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig till utbildning på forskarnivå.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.