Kursen består i att utforma och genomföra ett mindre forskningsprojekt inom det fastighetstekniska området. Under arbetet ska kursdeltagarna basera projektet på relevanta teorier och tidigare forskningsresultat för den aktuella frågeställningen. Val och utforming av metod ska behandlas under några inledande seminarier, samt motiveras av deltagarna. Undersökningens upplägg och resultat ska redovisas i en skriftlig uppsats eller artikel av sådan kvalitet att den är publicerbar i välrenomerade tidskrifter inom det aktuella området.
F1F5409 Tillämpad forskningsmetodik inom fastighetsteknik 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2022
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan F1F5409 (VT 2011–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande syftet med kursen är att ge fördjupade och praktiska kunskaper om tillämpningen av forskningsmetoder inom ämnesområdet fastighetsteknik.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Påbörjade forskarstudier inom ämnesområdena fastighetsteknik, fastighetsrätt eller fastighetsekonomi.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Litteraturen består bl.a. av en grundbok om tillämpad forskningsmetodik. Grundboken beslutas och meddelas senast fyra veckor innan kursstart.
Som en del av kursfordringarna ska deltagarna därutöver själva söka relevant litteratur (artiklar, rapporter och böcker).
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Uppsats/artikel.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd uppsats/artikel.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.