Kursen omfattar fem huvudområden: grundläggande beskrivning av elmarknadens uppbyggnad, prisbildning på elmarknader, frekvensreglering, korttidsplanering av elproduktion, samt simulering av elmarknader. Teori och exempel presenteras under föreläsningarna. Studenterna får sedan tillämpa teorin på ett antal uppgifter. I kursen ingår dels mindre uppgifter, som är obligatoriska och redovisas muntligt, samt större uppgifter, som är frivilliga och redovisas skriftligt.
EG2205 Drift och planering av elproduktion 7,5 hp
Denna kurs är under avveckling.
Sista planerade examination: VT 2025
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av VT 2025 enligt skolchefsbeslut: J-2022-1235.
Beslutsdatum: 2022-06-08
Kursen ges sista gången VT23. Sista möjlighet till examination i kursen ges VT2025.
Två tentamenstillfällen kommer att erbjudas per läsår. Tentamen kommer att ha samma format som tidigare.
Tillfällen för att redovisa den obligatoriska projektuppgiften kommer att erbjudas i samband med tentamina.
De frivilliga projektuppgifterna för högre betyg kommer inte att vara möjliga att genomföra efter det att kursen ges sista gången vårterminen 2023.

Syftet med kursen är att deltagarna ska lära sig metoder och modeller för att drift, planering och analys av elproduktion. Innehållet i kursen omfattar bakgrundsinformation om hur elmarknader kan utformas, beräkningstekniker (t.ex. tillämpad optimeringslära och tillförlitlighetsanalys) samt exempel från verkligheten.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EG2205 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att deltagarna ska lära sig metoder och modeller för att drift, planering och analys av elproduktion. Innehållet i kursen omfattar bakgrundsinformation om hur elmarknader kan utformas, beräkningstekniker (t.ex. tillämpad optimeringslära och tillförlitlighetsanalys) samt exempel från verkligheten.
För att bli godkänd på kursen ska deltagarna visa att de kan
• beskriva principerna för hur en elmarknad kan vara organiserad,
• utföra överslagsberäkningar på elpriser, samt analysera vilka faktorer som har stor betydelse för risbildningen på en elmarknad och vilken påverkan dessa faktorer har för t.ex. producenter och konsumenter,
• förklara hur balansen mellan produktion och konsumtion upprätthålls i ett elsystem, beräkna hur frekvensen påverkas av olika händelser i elsystemet, samt utforma frekvensregleringen så att elsystemet har tillräckligt stora marginaler,
• formulera korttidsplaneringsproblem för vatten- och värmekraftsystem,
• tillämpa stokastisk produktionskostnadssimulering och Monte Carlo-simulering för att beräkna förväntad driftkostnad och risk för effektbrist på en elmarknad, samt använda simuleringsresultaten för att bedöma konsekvenserna av olika åtgärder på en elmarknad,
• ge en kort muntlig presentation av lösningen till ett problem inom drift och planering av elproduktion.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
• SF1625 Envariabelanalys (eller motsvarande)
• MJ1520 Statistik och riskhantering eller SF1901 Sannolikhetsteori och statistik I (eller motsvarande)
• Svenska B/Svenska 3 (eller motsvarande)
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 3,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyget är lika med betyget på projektuppgifterna.
Övriga krav för slutbetyg
Varje examinationsmoment ska vara godkänt.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.