- Eget handlett arbete med lösning av ett tekniskt eller vetenskapligt problem, muntlig och skriftlig kommunikation av arbetet, samt värdering och kritisk granskning av egna och andras resultat
- Seminarieserie behandlande uppsättning av en arbetsplan, informationssökning och källkritik, referenshantering, skriftlig och muntlig presentation, samt skriftlig och muntlig granskning av andras rapporter.
- Grupparbete med fokus på att sätta projektarbetens resultat i ett större sammanhang, som inkluderar en sammanfattning, en etisk reflektion över projektets betydelse för ett hållbart samhälle och en populärvetenskaplig beskrivning.
ED112X Examensarbete inom elektroteknik, grundnivå 15,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2023
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ED112X (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande begrepp inom minst ett av elektroteknikens tillämpningsområden,
2. identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för kunskapsutvecklingen, planera och självständigt genomföra enklare projekt, som samtidigt kräver interaktion med andra för att uppnå ett samordnat mål,
3. självständigt analysera och diskutera frågeställningar samt lösa större problem på grundnivå inom ett av elektroteknikens tillämpningsområden,
4. visa medvetenhet om samhälleliga och etiska aspekter, inklusive ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
5. reflektera kring, värdera och kritiskt granska egna och andras tekniska och vetenskapliga resultat
6. dokumentera samt muntligen och skriftligen presentera arbetet med krav på struktur, formalia och språkhantering
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörig för att läsa kursen Examensarbete inom elektroteknik, grundnivå 15,0 hp är den som är behörig för studier i åk 3 på civilingenjörsprogrammet i elektroteknik eller har avklarat 120 hp obligatoriska kurser enligt utbildningsplanen senast vid kursstart.
Rekommenderade förkunskaper
Förkunskapskrav som gäller för att bli antagen till kursen: Se uppdragsbeskrivningen, generellt gäller att 120 hp skall vara avklarade för att få börja kursen
Utrustning
Kurslitteratur
Kurs-PM och utlämnat material från seminarieserien samt självständigt inhämtad teknisk eller vetenskaplig information inom varje kontext.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 15,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination sker kontinuerligt under kursen genom ett antal olika kursmoment. Alla kursmoment ger kurspoäng. För att bli godkänd på kursen skall minst 1 kurspoäng uppnås på varje kursmoment och den totala summan av alla kurspoäng måste vara minst 12 av 20 möjliga kurspoäng.
Ges 0 poäng på ett kursmoment, och/eller summan av kurspoäng är mellan 9 och 11 poäng, finns möjlighet till komplettering. Kompletteringen är alltid betydligt mer omfattande än den ordinarie uppgiften. Alla kompletteringar måste vara inlämnade senast 3 veckor efter presentationsdagen. Nästa kompletteringstillfälle är vid kursomgången året därpå.
Övriga krav för slutbetyg
1. Närvaro vid seminarier
2. Arbetsplan
3. Godkänd referenshanteringslabb
4. Projektgenomförandet
5. Kontextsammanfattning
6. Rapport - innehåll
7. Rapport – språk & struktur
8. Rapport - layout
9. Skriftlig och muntlig feedback
10. Muntlig presentation
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.