Undervisningen bygger på ett omfattande projekt där studenterna tillämpar teorier och metoder för användarcentrerad design. Denna uppgift förutsätter att studenterna huvudsakligen arbetar självständigt och i grupp parallellt med schemalagd undervisning. Tre individuella uppgifter ska också utföras under kursen.
DH2622 Människa-datorinteraktion, fortsättningskurs med prototypning 9,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2015
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DH2622 (HT 2009–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
I kursen ska studenten visa att hon kan:
- analysera praktik (behov och möjligheter)
- välja bland olika metoder för användarcentrerad design
- arbeta med och utveckla prototyper som passar olika faser i designprocessen
- välja bland olika tekniker för att skapa prototyper med olika precision (lo-fi eller hi-fi) och förstå deras respektive för- och nackdelar
- reflektera över prototyper med hjälp av relevanta begrepp
- ta fram lösningsförslag på given situation
- motivera och kritisera designbeslut
- integrera, jämföra och relatera; teori och praktik
- fatta beslut baserat på relevanta motiveringar
- agera självdrivet (“kapten”), teoretisera, generalisera samt gå bortom etablerade principer och teorier.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
DH1620/DH2620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Preece, Sharp, Rogers. 2007. Interaction Design.
Löwgren, J. & Stolterman, E. 2004. Design av informationsteknik - materialet utan egenskaper. Lund: Studentlitteratur.
Artiklar i kursbunt.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laborationer, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.
Övriga krav för slutbetyg
Inlämningsuppgift (INL1; 3 hp).
Laborationsuppgifter (LAB1; 3 hp).
Projektuppgift (PRO1; 3 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
DH2408 Utvärderingsmetoder inom människa-datorinteraktion, DH2655 Kooperativ IT-design, DH2416 Datorstöd för samarbete, DD2418 Språkteknologi, IC1004 Kognitionspsykologi.