- Hur fungerar kursplaner, lärandemål, betygskriterier, examination på KTH?
- Programmål, generella färdigheter, röd tråd i utbildningen, livslångt lärande.
- Minoriteter och likabehandling, ergonomi och psykisk hälsa, internationalisering, yrkesrollen.
- Datateknikprogrammets upplägg, valmöjligheter, masterprogram, lärarmentorer, anställningsbarhet.
- Utvärdering av programmet, kvalitetsutveckling, studentinflytande.
- Studieteknik, plagiering och eget ansvar, prokrastinering, självreflektion – vad vill jag med min utbildning?
- Deltagande i forskningsstudier.
- Datorhistoria och datorn i samhällsutvecklingen (ges av avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö i årskurs 2).
DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik 4,0 hp
Programsammanhållande kurs som går över hela år 2 och 3 på D-programmet. Kursen är endast avsedd för den som antas i högre årskurs eller kommer in på D-programmet från öppen ingång.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2024 prosam23s programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2026-06-01
- Perioder
HT 2024: P1 (0,1 hp), P2 (0,3 hp)
VT 2025: P3 (0,6 hp), P4 (2,0 hp)
HT 2025: P1 (0,6 hp), P2 (0,1 hp)
VT 2026: P3 (0,1 hp), P4 (0,2 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50964
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Bara för CDATE årskurs 2-3.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Viggo Kann, e-post: viggo@kth.se, tel: 790 6292
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DD1391 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- använda läsårsplaner, kursplaner, lärandemål och betygskriterier för att planera sina studier på både kort och lång sikt
- planera och utföra uppgifter inom stipulerad tid
- göra väl motiverade inriktnings- och kursval
- kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen
- reflektera över olika teman relevanta för utbildningen och yrkesrollen, såsom studieteknik och progression i ämneskunskaper och generella färdigheter
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
- analysera och ta ställning till samhälleliga konsekvenser av datatekniska tillämpningar
- redogöra för några viktiga händelser i datorns och datalogins historia
- diskutera sammanhangets betydelse för teknisk förändring
- utföra en begränsad datorhistorisk studie och presentera den muntligt och skriftligt
för att
- få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse
- göra informerade val både under studietiden och därefter
- kunna påverka programmets utveckling.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM2 - Seminarier, uppgifter och projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Seminarier och uppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursens slutbetyg bestäms av betygspoäng som delas ut vid aktiviteterna i kursen.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i samtliga obligatoriska aktiviteter, godkända reflektionsdokument och datorhistoriaprojektrapport.
Möjlighet till komplettering
Den som inte uppnår poänggränsen för godkänt får komplettera genom att skriva en uppsats.
Det finns skriftliga ersättningsuppgifter för alla obligatoriska aktiviteter i kursen.
Möjlighet till plussning
Det går inte att plussa betyget i kursen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övergångsbestämmelser
Provmomenten UPP2 och UPP3, som användes fram till HT2018, motsvarar de nya momenten SEM2 respektive SEM3 och kan vid behov ersättas av dessa.
Övrig information
DD1391 samläses med DD1390. Endast en av dessa kurser kan ingå i examen.
Information om ersättningsuppgifter.
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex