Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DD1391 Programsammanhållande kurs i datateknik 4,0 hp

Programsammanhållande kurs som går över hela år 2 och 3 på D-programmet. Kursen är endast avsedd för den som antas i högre årskurs eller kommer in på D-programmet från öppen ingång.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Information för HT 2024 prosam23s programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2026-06-01
Perioder

HT 2024: P1 (0,1 hp), P2 (0,3 hp)

VT 2025: P3 (0,6 hp), P4 (2,0 hp)

HT 2025: P1 (0,6 hp), P2 (0,1 hp)

VT 2026: P3 (0,1 hp), P4 (0,2 hp)

Studietakt

10%

Anmälningskod

50964

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Bara för CDATE årskurs 2-3.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Viggo Kann, e-post: viggo@kth.se, tel: 790 6292

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DD1391 (HT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan DD1391 (HT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Hur fungerar kursplaner, lärandemål, betygskriterier, examination på KTH?
  • Programmål, generella färdigheter, röd tråd i utbildningen, livslångt lärande.
  • Minoriteter och likabehandling, ergonomi och psykisk hälsa, internationalisering, yrkesrollen.
  • Datateknikprogrammets upplägg, valmöjligheter, masterprogram, lärarmentorer, anställningsbarhet.
  • Utvärdering av programmet, kvalitetsutveckling, studentinflytande.
  • Studieteknik, plagiering och eget ansvar, prokrastinering, självreflektion – vad vill jag med min utbildning?
  • Deltagande i forskningsstudier.
  • Datorhistoria och datorn i samhällsutvecklingen (ges av avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö i årskurs 2).

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • använda läsårsplaner, kursplaner, lärandemål och betygskriterier för att planera sina studier på både kort och lång sikt
  • planera och utföra uppgifter inom stipulerad tid
  • göra väl motiverade inriktnings- och kursval
  • kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen
  • reflektera över olika teman relevanta för utbildningen och yrkesrollen, såsom studieteknik och progression i ämneskunskaper och generella färdigheter
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
  • analysera och ta ställning till samhälleliga konsekvenser av datatekniska tillämpningar
  • redogöra för några viktiga händelser i datorns och datalogins historia
  • diskutera sammanhangets betydelse för teknisk förändring
  • utföra en begränsad datorhistorisk studie och presentera den muntligt och skriftligt

för att

  • få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse
  • göra informerade val både under studietiden och därefter
  • kunna påverka programmets utveckling.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM2 - Seminarier, uppgifter och projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarier och uppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursens slutbetyg bestäms av betygspoäng som delas ut vid aktiviteterna i kursen.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i samtliga obligatoriska aktiviteter, godkända reflektionsdokument och datorhistoriaprojektrapport.

Möjlighet till komplettering

Den som inte uppnår poänggränsen för godkänt får komplettera genom att skriva en uppsats.

Det finns skriftliga ersättningsuppgifter för alla obligatoriska aktiviteter i kursen.

Möjlighet till plussning

Det går inte att plussa betyget i kursen.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik, Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Viggo Kann, e-post: viggo@kth.se, tel: 790 6292

Övergångsbestämmelser

Provmomenten UPP2 och UPP3, som användes fram till HT2018, motsvarar de nya momenten SEM2 respektive SEM3 och kan vid behov ersättas av dessa.

Övrig information

DD1391 samläses med DD1390. Endast en av dessa kurser kan ingå i examen.

Information om ersättningsuppgifter.

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex