- Hur fungerar kursplaner, lärandemål, betygskriterier, examination på KTH?
- Programmål, generella färdigheter, röd tråd i utbildningen, livslångt lärande.
- Minoriteter och likabehandling, ergonomi och psykisk hälsa, internationalisering, yrkesrollen.
- Datateknikprogrammets upplägg, valmöjligheter, masterprogram, lärarmentorer, anställningsbarhet.
- Utvärdering av programmet, kvalitetsutveckling, studentinflytande.
- Studieteknik, plagiering och eget ansvar, prokrastinering, självreflektion – vad vill jag med min utbildning?
- Deltagande i forskningsstudier.
- Grundläggande etik: Etiska grundbegrepp, dataetik (ges av avdelningen för filosofi i årskurs 1).
- Datorhistoria och datorn i samhällsutvecklingen (ges av avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö i årskurs 2).
DD1390 Programsammanhållande kurs i datateknik 6,0 hp
Detta är en kurs som sträcker sig över hela årskurs 1-3 i civilingenjörsprogrammet i datateknik. Den kan bara läsas av den som går på detta program. Kursens mål är att göra kursdeltagarna till professionella studenter, bland annat genom att visa hur programmets kurser hänger ihop och ge var och en tillfälle att reflektera över sin studiesituation och aktuella kurser. Den ska skapa kontakter mellan årskurserna och med lärare, och den har också en programkvalitetsutvecklande funktion.
DD1390 ges under hela årskurs 1-3 och är på 6 hp. Det finns också en variant av kursen som bara går i årskurs 2-3 (för den som kommit in på programmet i högre årskurs): DD1391.
Kursen består av obligatoriska reflektionsseminarier (i snitt 1 hp per år), ett etikmoment i årskurs 1 (1,5 hp) och ett datorhistoriamoment på våren i årskurs 2 (1,5 hp). Dessutom ingår valinformation, programkollegier och programutvärderingar i kursen.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2024 prosam24 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2027-06-04
- Perioder
HT 2024: P1 (0,1 hp), P2 (1,5 hp)
VT 2025: P3 (0,2 hp), P4 (0,2 hp)
HT 2025: P1 (0,1 hp), P2 (0,3 hp)
VT 2026: P3 (0,6 hp), P4 (2,0 hp)
HT 2026: P1 (0,6 hp), P2 (0,1 hp)
VT 2027: P3 (0,1 hp), P4 (0,2 hp)
- Studietakt
10%
- Anmälningskod
50226
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Endast CDATE
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Viggo Kann, e-post: viggo@kth.se, tel: 790 6292
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DD1390 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- använda läsårsplaner, kursplaner, lärandemål och betygskriterier för att planera sina studier på både kort och lång sikt
- planera och utföra uppgifter inom stipulerad tid
- göra väl motiverade inriktnings- och kursval
- kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen
- reflektera över olika teman relevanta för utbildningen och yrkesrollen, såsom progression i ämneskunskaper och generella färdigheter, plagiering och eget ansvar, studieteknik, prokrastinering, internationalisering, hälsa, minoriteter och likabehandling, studentinflytande och utbildningskvalitet
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
- analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska konsekvenser av datatekniska tillämpningar
- redogöra för några viktiga händelser i datorns och datalogins historia
- diskutera sammanhangets betydelse för teknisk förändring
- utföra en begränsad datorhistorisk studie och presentera den muntligt och skriftligt
för att
- få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse
- göra informerade val både under studietiden och därefter
- kunna påverka programmets utveckling.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Jannika Andersson Chronholm och Staffan Andersson: Lär för din framtid - så lyckas du med högskolestudier, Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-06652-3. Inför varje seminarium kommer ytterligare litteratur att läggas upp i kursrummet på Canvas.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarier och uppgifter, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarier, uppgifter och projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- SEM3 - Seminarier och uppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Kursens slutbetyg bestäms av betygspoäng som delas ut vid aktiviteterna i kursen.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i samtliga obligatoriska aktiviteter, godkända reflektionsdokument, etikessä och datorhistoriaprojektrapport.
Möjlighet till komplettering
Den som inte uppnår poänggränsen för godkänt får komplettera genom att skriva en uppsats.
Det finns skriftliga ersättningsuppgifter för alla obligatoriska aktiviteter i kursen.
Möjlighet till plussning
Det går inte att plussa betyget i kursen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övergångsbestämmelser
Provmomenten UPP1, UPP2 och UPP3, som användes fram till HT2017, motsvarar de nya momenten SEM1, SEM2 respektive SEM3 och kan vid behov ersättas av dessa.
Övrig information
Kursen är endast öppen för studenter på civilingenjörsprogrammet i Datateknik (CDATE).
På kurswebben finns information inför kursstart, om redovisning av rester i kursen samt valstatistik.
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex