Grundläggande datatekniska begrepp. Programmering i ett modernt programspråk (Python). Datastrukturer. Användning av enkla grafikrutiner. Problemlösning genom uppdelning i delproblem. Programstrukturering. Flera mindre programmeringsuppgifter samt en större, individuell programmeringsuppgift med stor vikt på strukturering och specifikation av ingående moduler. Introduktion till HTML och CSS. Introduktion till webbprogrammering med till exempel Javascript.
DD1319 Programmeringsteknik 8,0 hp

En kurs i grundläggande programmeringsteknik med Python. Ett avsnitt introducerar även webbprogrammering.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 prgcl25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-03-13
- Perioder
HT 2025: P1 (1,0 hp), P2 (3,5 hp)
VT 2026: P3 (3,5 hp)
- Studietakt
17%
- Anmälningskod
51615
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Endast sökbar för CLGYM.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DD1319 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- konstruera program utan kodupprepningar
- dela upp ett större problem i hanterliga delar
- dela upp ett program
- tillämpa styrstrukturer
- utforma och presentera användarvänliga utdata
- skapa flexibla applikationer
- välja lämpliga identifierarnamn
- konstruera interaktiva program
- använda och konstruera sammansatta datatyper och klasser
- överföra data mellan fil och program
- granska andras program
- skapa statiska och dynamiska webbsidor
- utveckla enkla webbtillämpningar
i syfte att kunna
- använda programmering för att lösa problem och i undervisning i gymnasiet
- tillämpa problemlösningsmetodiken även inom andra områden än programmering
- diskutera programutveckling med experter
- bedöma kommersiella program
- självständigt och i grupp lösa problem genom att konstruera program på upp till femhundra rader i ett modernt programspråk
- konstruera en enkel dynamisk webbsida.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Datorlaborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB2 - Datorprov, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB3 - Datorlaborationer, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB4 - Datorlaborationer, 2,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
LAB3 är ett individuellt programmeringsprojekt.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Kursen ersätter från och med 2023/2024 DD1312.
Endast en av följande kurser får räknas med i examen:
DD100N, DD1310-DD1319, DD1331, DD1337, DD1340-DD1343, DD1345, DN1212, HI1024, HI1026, ID1004, ID1018, ID1201, ID1301, SF1511, SF1513, SF1516-SF1519.
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex.