Kursen tillhandahåller teoretisk och praktisk kunskap gällande olika aspekter av hälso- och sjukvårdens utmaningar, krav samt framtida arbets- och affärsmöjligheter. Föreläsningar, teamarbete, muntliga presentationer, studiebesök, problembaserat lärande och praktiska tillämpningar kommer att varvas med diskussioner om biomedicinsk teknik, biofysik, bioimaging, proteomics, genomics, neuromics, biomedicinska simulationer och diagnostik. Kursen omfattar även biodesigntänkande, kliniskt behovsidentifiering, grundläggande teoretisk och praktisk användning av aktuella innovativa teknologier, patent i förhållande till publikationsstrategi, juridiska och IP-frågor samt entreprenörskap
CM2002 Artificiell Intelligens inom Medicinteknik och hälsosystem 7,5 hp
Welcome to the course CM2002 Artificial Intelligence within Biomedical Engineering and Health Systems !
During this course you will experience various aspects of current, emerging and future healthcare challenges and trends, learn how to develop innovative technical solutions and recognise business opportunities.
Various activities include but not limited to lectures, team collaboration, oral presentations, study visits, problem based learning seminars, practical hands on training and collaborative project work.
By the end of this course, you will have relevant knowledge on how new technologies can tackle future challenges in healthcare, appreciate the benefits, but also understand the barriers and risks associated with the implementation of the innovative solution.
The content of the course is also part of the Professional development in the form of life-long learning to be offered to innovators and entrepreneurs, healthcare professionals, medical engineers and policy makers.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50724
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Dmitry Grishenkov (dmitryg@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CM2002 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten ha kunskap om:
- Aktuella initiativ och tvärvetenskaplig forskning inomMedicinteknik och hälsosystem på KTH och hos andra EIT-partners
- Skillnader och likheter mellan forskningsmetodik och övergripande strategier för innovation och entreprenörskap bland akademiska, industriella, hälso- och sjukvårds samt statliga aktörer i Europa och övriga världen
- Hur ny teknik kan tackla framtida utmaningar inom medicinsk vård
- Grundläggande teoretisk och praktisk tillämpning av AI och entreprenörskap
- Fördelar, men också hinder och risker, vid implementering av AI
- Hur gränsöverskridande kontakter avseende discipliner och nationer kan skapas
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avklarat examensarbete 15hp, 25hp matematik, 15hp fysik, 10hp programmering och 6hp elektroteknik. Alternativ, Arbetslivserfarenhet: 2 år inom hälso- och sjukvården inom medicinteknik, dataanalys eller på ett forskningsinstitut eller tillsynsinstitut. Engelska 6/B.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.