Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CK1030 Kemi för hållbar utveckling 5,5 hp

Kursens syfte är att ge kunskaper och förståelse för kemins roll i hållbarhetsproblematik och i byggandet av en hållbar teknisk kultur. Kursen har tvärvetenskaplig karaktär och förutom kemi, tar den upp ekonomiska, historiska och samhällsvetenskapliga aspekter på hållbarhet. Även miljöetik ingår kursen.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-10-27 - 2026-01-12
Perioder
P2 (5,5 hp)
Studietakt

33%

Anmälningskod

51066

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CK1030 (HT 2023–)
Rubriker med innehåll från kursplan CK1030 (HT 2023–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Skeenden i teknikhistorien ur ett hållbarhets- och miljöperspektiv

Användning och tillgång på icke förnyelsebara råvaror, som:

  • Petroleum, naturgas och andra fossila bränslen samt kemikalieråvaror
  • Metaller och särskilt sällsynta legeringsmetaller
  • Fosfor, Svavel, Kiseloxid
  • Bränslen till kärnreaktorer

Förnyelsebara alternativ till icke förnyelsebara råvaror, som:

  • Växtbiomassa
  • Kemikalier från havsvatten respektive från luft

Kemin bakom: miljöförstörande föroreningar, klimatförändringar baserade på växthusgaser, nedbrytning av ozonlagret, marknära ozon, försurning och övergödning

Toxicitet med kolväten, halogenerade organiska ämnen och tungmetaller

Åtgärder för att motverka miljöhot från specifika industrier

Miljökonsekvenser av processförändringar i kemisk industri.

Avfallshierarki, bionedbrytbarhet och brännbarhet av avfall.

Användning av katalysatorer för att minska energi- och materialanvändningen samt bildning av avfall

Miljöetik, miljö- och hållbarhetsfrågor från ett etiskt perspektiv

Miljökonsekvensbeskrivning och strategiska miljöbedömningar: terminologi, den praktiska processen, metoder som används vid miljökonsekvensbedömning

Biodiversitet ur ett uthållighetsperspektiv

Lärandemål

Efter fullgjord kurs skall du som kursdeltagare kunna:

  • visa breda kunskaper om den kemiska bakgrunden till hållbarhetsproblem,
  • visa insikter om både problemen och möjligheterna med att skapa en uthållig teknisk kultur,
  • visa kunskaper och förståelse för etiska problem inom hållbarhetsområdet,
  • visa förmåga att med en helhetssyn, utvärdera samhällets hållbarhetsarbete och relatera till hur det är uppbyggt. 

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Gymnasieskolan innan 1 juli 2011 och gymnasial vuxenutbildning innan 1 juli 2012

Särskild behörighet: Matematik E, fysik B och kemi A. I vart och ett av ämnena krävs betyget Godkänd eller 3.

Gymnasieskolan från och med 1 juli 2011 och gymnasial vuxenutbildning från och med 1 juli 2012 (Gy2011)

Särskild behörighet: Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4. I vart och ett av ämnena krävs lägst betyget godkänd.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övrig information

Överlappar helt med KA1015.