Motiv och krafter som driver på införande och utveckling av ledningssystem för miljö och hållbarhet i företag och organisationer. Aktuella ledningssystem som har målsättningen att införa och underhålla en systematisk, effektiv och hållbar drift av ett företag. Inom ramen för ett projekt utformat i samarbete med externa intressenter, undersöks olika aspekter av miljö och hållbarhetsarbete i företag, såsom ledningssystem, klimatbokföring, hållbara leverantörskedjor och aspekter kopplade till användarfasen och kunder. Jämförelser av ledningsstandarder för miljö, som EMAS och ISO 14001:2004, kvalitet, ISO 9001:2000 och hälsa och säkerhet, OSHAS 18001 för att utveckla integrerade ledningssystem för hållbarhet. Kursen behandlar även verktyg för planering och uppföljning av hållbar utveckling i företag, som Miljö och kvalitetsrevision, ISO1 19001 och Corporate Sustainability Reporting.
AL2161 Miljömanagement II, fördjupningskurs 7,5 hp
Kursen är en avancerad kurs som behandlar förändring och utveckling av företag och organisationer från hållbarhetssynvinkel
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50103
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Öppen för alla under förutsättning att den kan ingå i studentens program.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AL2161 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande målär att ge teoretisk och tillämpad kunskap och förståelse för angreppssätt på ledning för en miljö- och hållbarhetsinriktad utveckling och förändring av företag och organisationer som följd av denökande fokuseringen på miljö- och hållbarhetsfrågor. Kursen gerävenövning och färdighet i att använda några av de verktyg som används för att planera och utvärdera miljö- och hållbarhetsarbetet i företag. Detta innebär att studenten efter genomgången kurs skall kunna
- Analysera och jämföra hur strategier och metoder såsom miljömanagementsystem används för att förbättra organisationers medverkan till en hållbar utveckling såväl utifrån ett livscykelperspektiv som utifrån organisationens ekonomiska och institutionella sammanhang
- Identifiera, analysera och utvärdera hållbarhetsaspekter och föreslå indikatorer för formulering av mål och handlingsplaner för en hållbar utveckling av ett företag eller organisation.
- Insamla, analysera samt presentera data kring miljöpåverkan och resursflöden med avsikt att kontrollera och utvärdera miljöprestandan hos organisationen
- I ett grupprojekt, utforma, planera och utföra en miljö- eller hållbarhetsutredning för ett företag eller organisation med hänsyn taget till uppdragsgivares projektbeskrivning och intentioner
- Skriva en projektrapport i enlighet med kursinstruktioner och kursdokumentation. Muntligt presentera och diskutera rapporten för det företag eller den organisation som har studerats i projektet, samt i ett seminarium tillsammans med kursdeltagarna.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till Masterprogram, teknik och hållbar utveckling (TSUTM) och avklarad kurs AL2160 eller motsvarande kunskaper i grundläggande miljömanagement.
Övriga: Kandidatexamen eller högskoleingenjörsexamen eller annan motsvarande teknisk, naturvetenskaplig eller annan vetenskaplig examen på grundnivå med en omfattning av minst 180 högskolepoäng eller motsvarande och avklarad kurs AL2160 eller motsvarande kunskaper i grundläggande miljömanagement.
Engelska B/6 eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Epstein, Marc J.: Making Sustainability Work.Best practices in managing and measuring corporate social, environmental, and economic impacts. Greenleaf Publishing Limited, 2008.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO2 - Projekt, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
För att erhålla godkänt betyg (E) i kursen krävs godkända rapporter och muntliga presentationer a vi kursen ingående övningar och projekt. Slutbetyget beräknas som ett viktat medelvärde av delbetygen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.