Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AK2055 Vetenskapsteori och forskningsmetodik för lärare 4,0 hp

Översikt över forskningsmetoder inom naturvetenskap och samhällsvetenskap. Gemensamma metoder och mål inom vetenskaplig verksamhet (inklusive diskussioner om hypotetisk-deduktiva, induktiva och deduktiva metoder, hypotesbildning och hypotesprövning, samt förklaringar). Skillnader mellan forskning och annan undersökande verksamhet (utredning, konsultverksamhet, m.m.). Skillnaden mellan vetenskap och pseudovetenskap.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (4,0 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

50050

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Jesper Jerkert, jerkert@kth.se

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AK2055 (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan AK2055 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Centrala vetenskapsfilosofiska begrepp och ämnen: kunskap, former av kunskapsförnek­else, förklaringar, orsaker, slutledningsmetoder, lagar, teorier, modeller, reduktionism, underbestämning, teoriberoende, falsifiering, demarkation, positivism, vetenskapliga värderingar, vetenskapligt framåtskridande, upprepbarhet.

Centrala metodbegrepp och metodfrågor: observationer, experiment, simuleringar, hypoteser och hypotesprövning, hypotesgenerering, validitet, reliabilitet, blindning, randomisering, kvalitativa och kvantitativa data.

Lärandemål

Efter genomgången kurs förväntas studenten
- kunna redogöra för och diskutera centrala vetenskapsfilosofiska begrepp och ämnen,

- kunna redogöra för och diskutera centrala metodbegrepp och metodfrågor,

- kunna diskutera styrkor och svagheter hos olika metoder för insamling och analys av data i en experimentell forskningssituation.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Allmän behörighet tll masterprogram krävs.

Utrustning

Inga.

Kurslitteratur

Kurslitteratur kommer att anvisas senast fyra veckor före kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Aktivt deltagande i seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig uppgift, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Jesper Jerkert, jerkert@kth.se