Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AK2017 Introduktionskurs i forskningsetik 3,0 hp

Kortbeskrivning i KOPPS (SV)

Grundläggande kurs om etiska aspekter på forskning.

Denna introduktionskurs i forskningsetik täcker de huvudsakliga forskningsetiska problemen och begreppen, såsom autonomi och informerat samtycke, forskningsfusk, forskarens ansvar för forskningens konsekvenser, och etiska teoriers relevans för forskningsetiken. Forskningsetiska koder som t ex Helsingforsdeklarationen introduceras och diskuteras.

Efter fullbordad kurs ska studenten kunna identifiera och beskriva vanliga forskningsetiska problem och analysera problemen med hänsynstagande till empiriska faktorer. Dessutom ska studenten kunna föreslå lösningar på problemen och motivera de föreslagna lösningarna med hjälp av grundläggande etiska principer. Kursen ges i två inriktningar, nämligen för studenter inom 1) naturvetenskap och ingenjörsvetenskap respektive 2) samhällsvetenskap och humaniora. Inriktning väljs i samråd med lärare vid kursstart.

Undervisningen består preliminärt av sex föreläsningar/seminarier.Kursen ges på engelska.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2024-10-27
Perioder
P1 (3,0 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

50048

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

2 - 10

Målgrupp

Sökbar för studenter från alla program, åk 3 eller högre under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.

Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Per Wikman Svahn (per.wikman@abe.kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AK2017 (HT 2018–)
Rubriker med innehåll från kursplan AK2017 (HT 2018–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Denna introduktionskurs i forskningsetik täcker de huvudsakliga forskningsetiska problemen och begreppen, såsom autonomi och informerat samtycke, forskningsfusk, forskarens ansvar för forskningens konsekvenser, och etiska teoriers relevans för forskningsetiken. Forskningsetiska koder som exempelvis Helsingforsdeklarationen introduceras och diskuteras.

Kursen erbjuds till studentgrupper inom naturvetenskap och ingenjörsvetenskap samt samhällsvetenskap och humaniora. Viss undervisning är gemensam, medan annan undervisning ges separat för de olika studentgrupperna.

Kursen ges under förutsättning att minst 5 studerande tackar ja till erbjuden plats. Om färre studenter tackar ja finns möjligheten att i samråd med läraren omvandla kursen till läskurs.

Lärandemål

Efter kursen ska den studerande kunna identifiera och beskriva vanliga forskningsetiska problem, analysera problemen så att relevanta empiriska faktorer dras in och diskuteras, samt kunna ge förslag till lösning av problemen och kunna motivera denna lösning med hjälp av etiska grundprinciper.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Högskolestudier inom naturvetenskap/teknik motsvarande 120 hp, samt engelska B.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kurslitteratur anslås på kursens hemsida senast fyra veckor innan kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • DELA - Deltagande/seminariedeltagande, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • INLA - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Fullgjort deltagande och godkänd inlämningsuppgift.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Denna kurs tillhör inget huvudområde.

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Möjlig påbyggnad: AK2018 Fortsättningskurs i forskningsetik 7,5 hp.

Kontaktperson

Per Wikman Svahn (per.wikman@abe.kth.se)

Övrig information

Kursen ges under förutsättning att minst 5 studerande tackar ja till erbjuden plats.

Om flera programstuderande söker än det angivna maxantalet för kursomgången kan urval göras bland de programstuderande enligt principen om förtur till den som klarat av flera hp inom sitt utbildningsprogram.