AK1214är en sommarkurs, riktad till studenter från KTH, University of Illinois (Urbana Champaign) och andra svenska universitet. Denär indelad i tre delar. Del 1 (ca v24-v26)äger rum påKTH och består av a) föreläsningar inom kursens tre huvudteman (klimat- och miljö, kultur och samhälle i Arktis), b) seminarier om kurslitteratur. Del 2 (ca v27-v28) består av 10 dagars intensivt fältarbete i Arktis. Under denna period tränas studenterna i fältforskning och insamlar data för en uppsats. Del 3 (ca v 29-30)äger rum påKTH och består av uppsatsseminarier (examinationsuppgift).
AK1214 Miljö och samhälle i ett föränderligt arktis 10,0 hp
Arktis genomgår stora omvandlingar som ett resultat av klimatförändringar, en ökande global efterfrågan på energi och viktiga naturresurser och det internationella kravet att uppnå hållbar utveckling. Dessa miljömässiga, ekonomiska, politiska och samhälleliga förändringar som påverkar Arktis äger rum på global, regional och lokal nivå. Från konsekvenser på grund av att arktisk havsis försvinner, till uppkomsten av nya industrier – ofta märkta som "gröna" – vid sidan av traditionella resursutvinningsoperationer i nordliga samhällen, har Arktis blivit en region av stor geopolitisk betydelse. Det är idag en plats där intressen hos stater, företag, vetenskapsmän, aktivister, ursprungsbefolkningar, lokala myndigheter och internationella organisationer möts – och ibland hamnar i konflikt.
Environment and Society in a Changing Arctic kommer att äga rum under juni 2023, mer exakta datum meddelas under våren. Kursen anordnas av Avdelningen för vetenskap, teknik och miljöhistoria vid Kungliga Tekniska Högskolan i samarbete med Historiska institutionen vid Luleå tekniska universitet.
Obs: Varje student förväntas betala en avgift på 6 000 kr. Detta för att täcka en del av kostnaderna för resa och boende.
Kontakt:
Eric Paglia, kursansvarig, för frågor om innehåll och förkunskaper: paglia@kth.se
Kursadministrationen för frågor om antagning och registrering: kursexp@abe.kth.se
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-06-01 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-06-01 - 2025-06-30
- Perioder
- Studietakt
100%
- Anmälningskod
45000
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 34
- Målgrupp
Öppen och sökbar endast för programstudenter på KTH.
8 platser till programstudenter från California State University, Fullerton.
University of Illinois, Urbana Champaign
8 platser till programstudenter från KTH. Urval sker genom meritvärdering av motivationsbrev och akademiska poäng.
Avgift för fältstudier kan tillkomma.
Goda kunskaper i engelska är en viktig förutsättning för att kunna följa kursen.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Kontakt
Eric Paglia & Sofia Jonsson: changingarctic@abe.kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AK1214 (VT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter kursen kommer studenterna att kunna:
1. Redogöra för de viktigaste klimat- och miljöförändringarna i Arktis, med fokus påde senaste 15 000åren
2. Tolka klimatförändringarna inom ramen för specifika kulturella och historiska kontexter i de nordiska länderna
3. Beskriva och förklara de viktigaste samhälleliga förändringsprocesserna i regionen: kolonisation och bosättning samt framväxten av polarforskning, naturresursexploaterande industri och turism
4. Diskutera de viktigaste förändringarna i internationell politik och ekonomi i Arktis och hur dessaär relaterade till vetenskaplig forskning, militära strategier och till Arktis urbefolkningar
5. Utföra enkel fältforskning, såsom dokumentation av naturföreteelser och kulturmiljöer, liksom intervjuer
6. Utföra en enkel forskningsuppgift genom att använda och kombinera olika typer av källmaterial (se pt 5) och presentera denna i skriftlig och muntlig form
7. Kritiskt analysera dagens utveckling i Arktis i relation till kursens innehåll.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet samt 120 hp eller motsvarande inom något eller några av följande ämnesområden: teknik, naturvetenskap, arkitektur, historia, miljöhistoria, idéhistoria, ekonomisk historia, statsvetenskap, antropologi, sociologi, etnologi, litteraturvetenskap, arkeologi och kulturgeografi. Undantag för svenska kan göras om kursen ges helt på engelska.
Vid fler behöriga sökande än platser genomförs ett urval baserat på ett meritvärde. Uträkning av meritvärdet baseras på följande kriterier: 1) Utbildningsbakgrund, där bredd i ämnessammansättningen är särskilt meriterande, 2) betyg, 3) motivationsbrev och 4) akademiska poäng.
Utrustning
Kurslitteratur
Kursen behandlar pågående förändringsprocesser i Arktis, som för närvarande studeras av en bred och produktiv internationell polarforskning inom såväl naturvetenskapen som humaniora och samhällsvetenskap. Kurslitteraturen kommer att hämtas från fronten inom denna forskning, vilket gör att listan påkurslitteratur successivt kommer att förändras frånår tillår. Därför väljer vi att presentera kurslitteraturen senast tvåmånader före varje kursomgång, dels genom meddelanden och dokument påkursens hemsida, dels i utskick till kursdeltagarna.
Generellt kan sägas att kurslitteraturen kommer att hämtas i lika utsträckning från kursen tre huvudområden: 1) klimat- och miljöförändringar i Arktis, 2) Arktis i kultur och representation samt 3) vetenskap, industri och politik i Arktis.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Uppsats, 10,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinering: 1) aktivt deltagande i seminaridiskussionerna och 2) att författa och presentera ovan nämnda uppsats.
Övriga krav för slutbetyg
Examination: 1) aktivt deltagande i diskussioner gällande kurslitteratur, fältarbetets resultat och uppsatser under seminarierna och 2) skriva och presentera en uppsats.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen söks via en särskild länk som du får genom att mejla changingarctic@abe.kth.se. Med ansökan skickar du ett motivationsbrev på max en a4, där du kort redogör för varför du vill gå kursen samt vad du har för förväntningar. Mer information hittar du på kursens websida: www.kth.se/changingarctic