Examensarbetet ska utgöra en del av fördjupning inom huvudområde samhällsbyggnad på avancerad nivå för att uppfylla kraven för examen.
Det innebär att examensarbetet i normalfallet ska genomföras inom byggprojektledning.
Examensarbetet ska utgöra en fördjupning inom huvudområdet på avancerad nivå. Kursen utformas som ett begränsat begränsat forskningsprojekt inom området byggprojektledning.
Kursstrukturen innefattar bl.a. följande moment: Litteraturstudier, problemformulering, insamling och sammanställning av data, analys, rapportskrivning samt muntlig presentation och opposition.
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
KTH Campus
100%
60377
Normal Dagtid
Engelska
Ingen platsbegränsning
Rekommenderad för masterprogrammet Fastigheter och byggande/Architectural Design and Construction Project Management (TFOBM), ÅK2.
tina.karrbom@abe.kth.se
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI281X (VT 2020–)Examensarbetet ska utgöra en del av fördjupning inom huvudområde samhällsbyggnad på avancerad nivå för att uppfylla kraven för examen.
Det innebär att examensarbetet i normalfallet ska genomföras inom byggprojektledning.
Efter avslutat examensarbete ska studenten kunna:
1. visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet, fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt fördjupad metodkunskap.
2. visa förmåga att med helhetssyn, kritiskt och systematiskt, söka, samla och integrera kunskap samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
3. visa förmåga att identifiera, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
4. visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt att utvärdera detta arbete
5. visa förmåga att utveckla och utvärdera produkter, processer, system, metoder eller tekniska lösningar med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
6. visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
7. visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
8. visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet
Samtliga kurser i årskurs 1-3 alternativt kurser som krävs för utfärdande av kandidatexamen samt minst 60 hp kurser på avancerad nivå ska vara helt avklarade. Dessa 60 hp ska innefatta samtliga kurser i programmet som är relevanta för examensarbetet samt en kurs i vetenskapsteori.
Kurs i vetenskapsmetodik skall vara slutrapporterad med godkänt betyg.
Examinator ansvarar för att se till att särskild behörighet är kontrollerad.
Relevant litteratur för att kunna genomföra examensarbetet.
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examensarbetet ska normalt genomföras under utbildningens sista termin. För godkänt examensarbete får prestationen inte vara underkänd enligt någon av kursens lärandemål.
Godkänd examenrapport som redovisats vid ett seminarium.