- Efter att studenten har läst modul 1, Centrumledning en introduktion skall studenten förstå och kunna beskriva den nuvarande standarden för köpcentrum i världen och trender som kommer att påverka lönsamheten för köpcentrum och gallerior.
- Efter att studenten har läst modul 2, Marknadsanalys och centrumutveckling skall studenten kunna tillämpa teori för marknadsanalys för att bedöma effekter av utbud och efterfrågan på lönsamheten av köpcentrum. Studenten skall också få kunskaper om påverkande faktorer för utveckling av köpcentrum.
- Efter att studenten har läst modul 3, Centrumledning skall studenten förstå hur han kan hantera nya krav som ställs på hyresavtal, avfallshantering och säkerhetsfrågor, viktiga aspekter som påverkar ledningen av köpcentrum. Studenten skall få förståelse vad som driver innovationer inom köpcentrumbranschen.
- Efter att studenten har läst modul 4, Förvaltning av köpcentrum skall studenten ha färdigheter i strategisk affärsplanering av köpcentrum. Studenten skall kunna bedöma marknadsvärderingar som utförts av konsultföretag.
- Efter att studenten har läst modul 5, Marknadsföring av köpcentrum skall studenten ha färdigheter i strategisk marknadsföring av köpcentrum. Studenten skall också kunna identifiera och beskriva specifika customer touch-points i ett centrum samt vilka marknadsföringskanaler som är lämpliga att använda och när.
- Efter att studenten har aktivt deltagit i modul 6, Projektarbete skall studenten styrka sina färdigheter i att leda och förvalta ett köpcentrum. Projektarbetet skall presenteras och godkännas skriftligt såväl som muntligt.
AI280U Kvalificerad centrumledning 15,0 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI280U (HT 2013–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen ska ge studenterna teoretisk- och praktisk bas för att förstå och tolka förändringar i omvärlden som har konsekvenser för ledningen av köpcentrum.
Marknadsanalys av köpcentrum, centrumledning i praktiken, förvaltning av köpcentrum, marknadsföring av köpcentrumanläggningar, avslutande projektarbete.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Högskolestudier inom teknik, ekonomi eller motsvarande kunskaper genom praktisk erfarenhet.
Kurslitteratur
The appropriate course literature will be chosen by the responsible teacher at the different Universities and module.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete, 7,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 7,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- PRO1 - Projektarbete, 7,5 hp, betygsskala: P, F.
- TEN1-4 – Fyra skriftlig tentamina, 7,5 hp, betygsskala: P/F: Respektive kursansvarige vid Högskola/Universitet godkänner eller underkänner tentamen.
- KTH registrerar högskolepoäng för kursen och utfärdar slutbetyg.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd på fyra skriftliga tentamina för moduler två till fem, 7.5 hp.
Godkänd på ett skriftligt projektarbete, 7.5 hp.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Övrig information
Platser till kursen kan endast köpas av juridisk person som utser kursdeltagare.