Kursen inleds med en genomgång av olika nyttjanderätter till fast egendom och vad som är utmärkande för sådana rättigheter, både vad gäller förhållandet mellan fastighetsägaren och nyttjanderättshavaren och i förhållande till ny ägare av fastigheten. Därefter sker en fördjupning i fråga om centrala frågeställningar avseende hyra, bostadsrätt och arrende, t.ex. när det gäller avgifter, besittningsskydd, underhåll och möjligheten att överlåta eller upplåta nyttjanderätten i andra hand. Den lagstiftning som tas upp finns framförallt i jordabalken och i bostadsrättslagen men även annan lagstiftning såsom hyresförhandlingslagen, lagen om arrende- och hyresnämnder och lagen om rätt till fastighetsförvärv för ombildning till bostadsrätt eller kooperativ hyresrätt.
AI2519 Hyres-, bostads- och arrenderätt 7,5 hp

OBS! Kursen är inte valbar för studenter som har läst AI1521 tidigare.
Information per kursomgång
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2025-10-24
- Perioder
- P1 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50181
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI2519 (HT 2017–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Fastigheters användning har en central betydelse inom samhällsbyggnadsområdet. Det gäller såväl vid planläggning och exploatering som vid förvaltning av fastigheter. I stor utsträckning är fastigheter upplåtna med nyttjanderätt, t.ex. bostadshyresgäster i ett flerfamiljshus eller lokalhyresgäster i ett köpcentrum. Andra exempel är bostadsrättshavare som innehar sin lägenhet med bostadsrätt, jordbruksarrendatorer som har nyttjanderätt till jordbruksmark och villaägare som innehar marken med tomträtt. Utmärkande för dessa slags nyttjanderätter är att de ofta gäller under lång till och ger upphov till rättigheter och skyldigheter för såväl fastighetsägaren som nyttjanderättshavaren. Ur fastighetsägarens perspektiv handlar det inte sällan om att få så stor avkastning som möjligt av fastigheten medan nyttjanderättshavaren ofta eftersträvar trygghet i besittningen på rimliga villkor. Lagstiftningen om nyttjanderätter och den avvägning som görs mellan fastighetsägarens och nyttjanderättshavarens intressen ger upphov till såväl ekonomiska som etiska frågeställningar. Ur ett samhälleligt perspektiv uppkommer även miljö- och hållbarhetsfrågor.
Det övergripande syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper om den rättsliga regleringen av avtalsgrundade nyttjanderätter till fast egendom, särskilt hyra, bostadsrätt och arrende, så att studenten ska kunna tillämpa dessa kunskaper för att identifiera och lösa praktiska problem inom samhällsbyggnadsområdet. Efter att ha genomgått kusen ska studenten kunna:
- Förklara strukturen och centrala begrepp i det nyttjanderättsliga regelsystemet, de huvudsakliga frågeställningar som regleras och regleringens närmare utformning och konsekvenser.
- Med hjälp av relevant juridisk metod tillämpa rättsreglerna på praktiska tillämpningsproblem, i fråga om hyra, bostadsrätt och arrende även på mer komplexa tillämpningsproblem.
- Analysera, motivera och kritiskt ifrågasätta tillämpligheten av rättsreglerna på tillämpningsproblemen.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till masterprogrammet Fastigheter och byggande
Kurslitteratur
Kurslitteratur anslås på kursens hemsida senast 4 veckor innan kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 6,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - PM-uppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.