Kursen behandlar fyra centrala perspektiv inom marknadsföring:
- Customer relationship management (CRM) system:
Customer relationship management innebär användandet av avancerade kvantitativa tekniker för att kunna mäta massmarknadens kunder, när det gäller beteende och behov. CRM och liknande tekniker används för att öka marknadspenetration, mäta kundnöjdhet och för att utveckla produkter. - Marknadsföringens psykologi:
Marknadsföringens psykologi hänför till processer med vilka massmarknadens kunder formerar kognitiva uppfattningar och bankd till olika produkter och varumärken. Marknadsföringens psykologi ger en bas för massmarknadens marknadsföring, men är också relaterad till utvecklingen av varumärken. - Varumärkesmarknadsföring:
Varumärken kan uppstå utifrån enskilda produkters egenskaper, men också utifrån organisationers arbete med företagets varumärke eller företagets identitet. Varumärkets marknadsföring är ett medvetet försök att förändra kunders uppfattning om produkter eller organisationer. Varumärken och organisationers identitet är interrelaterade och är båda en del i varumärkesstrategi. - Marknadsföringskanaler:
Marknadsföringskanaler, eller distributionskanaler, hänför till vilka kanaler som en organisation använder för att nå sina kunder med marknadsföring. Det relaterar till internet likväl som fysiska möten via lokalkontor. Den teknologiska utvecklingen med internet och IT leder till ett ökat intresse för behovet av att analysera effekten av val av kanal.