Föreläsningar, övningar och seminarier som behandlar grunderna i det lagsystem som reglerar och inverkar på samhällsbyggandet och syftar till hållbar utveckling. Det innefattar regler som styr förändringar av markanvändning genom planer och tillstånd t.ex. vid bygg- eller infrastrukturprojekt. Det innefattar likväl miljölagstiftning såsom regler om hur exempelvis föroreningar i mark påverkar byggandet, skydd av natur och bebyggd miljö samt vilka särskilda regler som finns vid byggande i eller nära vatten. Det innefattar även regler om ansvarsfördelningen (finansiering, byggande och skötsel) mellan offentlig och privat sektor för gator, vatten och avlopp samt andra gemensamma nyttigheter. Studenten ska kunna tillämpa lagsystemet i enklare fall och ha kunskap om lagsystemets påverkan på samhällsbyggandet såsom när tillstånd måste sökas eller när det legala ramverket sätter gränser för vad som får göras.
AI1525 Samhällsbyggandets regelsystem 7,5 hp

Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2024 Start 2024-10-28 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50041
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Obligatorisk för studenter på samhällsbyggnadsprogrammet (CSAMH), ÅK2
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, HSS, Obligatorisk
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, ITH, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, KEM, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, MES, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, MHI, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, RENE, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SMCS, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SUE, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i energi och miljö, åk 3, SUT, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i samhällsbyggnad, åk 2, Obligatorisk
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI1525 (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att studenten efter fullgjord kurs ska kunna grunderna i det lagsystem som reglerar och inverkar på hållbar utveckling i samhällsbyggandet.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Beskriva myndigheters befogenheter och ansvar i beslut rörande markanvändning och byggande
- Beskriva det lagsystem som reglerar och styr markanvändning och byggande
- Beskriva det lagsystem som reglerar skydd av natur och bebyggd miljö
- Tillämpa ovanstående lagregler på fall av olika typer
- Beskriva den lagreglerade processen för byggande av allmän väg
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande kunskaper i fastighetsutveckling som motsvarar minst 6 hp från från AI1527 Samhällsbyggnadsprocessen inklusive TEN3 (1.5 hp) och ÖVN3 (1.5 hp) eller AG1137 Planering och styrning av urban och regional utveckling
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Slutbetyg ges av resultat på tentamen.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.