Det finansiella systemet - funktioner och aktörer; Finansiella instrument på marknaden för fastighetskrediter; Räntebildning; korta och långa räntor; Lån med fast och rörlig ränta; Räntenetto; In- och utlåningsmarginaler; Låneformer; Finansieringsanalys av lånefinansierade köp av bostadsfastigheter; Skattekonsekvenser av olika finansieringsalternativ; kreditrisker; Ränterisker; Kapitaltäckning, Regleringar påfinansiella marknader; Bostadspriser och kreditmarknaden; Fastighetsfonder.
AI122U Fastighetsfinansiering och investering 7,5 hp

Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI122U (HT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
•Beskriva olika sätt att finansiera och investera i olika typer av fastigheter, såväl kommersiella fastigheter som bostadshyresfastigheter.
•Beskriva det finansiella systemets funktioner och dess aktörers roller.
•Analysera ekonomiska konsekvenser av att använda olika finansiella lösningar för att finansiera köp av fastigheter.
•Förklara vilka faktorer, och hur dessa faktorer, kan styra utvecklingen av korta och långa marknadsräntor, samt räntornas roll vid värdering av lån.
•Beskriva vanligen förekommande finansiella instrument på marknaden för fastighetsfinansiering och -investeringar.
•Identifiera och analysera olika typer av lånerelaterade risker på fastighetsmarknaden, och hur de olika riskerna kan hanteras.
•Tolka begrepp och nyckeltal som presenteras i bankers/bostadslåneinstituts ekonomiska rapporter.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kurslitteratur
Litteratur meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Projektuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 6,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.