Lektioner 20 timmar
Övningar 6 timmar
Datorövningar 6 timmar
Projekt 6 timmar
AH2307 Urban modellering och beslutsstöd 7,5 hp

Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50103
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 10
- Målgrupp
Rekommenderad för TTGTM, åk 1
Sökbar för andra masterprogram med hänvisning till behörighetskraven i kursplanen.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AH2307 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Det huvudsakliga innehållet är diskreta valteori, multinomial och nästlade logitmodeller, nätverksjämvikt och utläggningsteori för bil och kollektivtrafik, samt utveckling och tillämpning av ett enkelt prognos- och analyssystem.
Innehållet presenteras genom föreläsningar och utvecklas till praktiska färdigheter genom datorstödda övningar. Projektetuppdraget utförs som en laboration där studenten bygger ett prognossystem med hjälp av de metoder som lärs ut i föreläsningarna. Studenten tillämpar systemet för ett antal policyfrågor samt skriver en rapport.
Lärandemål
Efter kursen ska du kunna:
- Beskriva och kritisera tillämpningen av rationella modeller i beslutsprocesser
- Applicera urbana teorier för att bygga ett enkelt prognossystem
- Analysera politiska förändringar i det urbana systemet och producera beslutsstöd för beslutsfattare
- Skriva en rapport om en enkel transportplaneringsstudie
Dessa övergripande lärandemål kan ytterligare nedbrytas enligt följande. Efter avslutad kurs skall du
- beskriva och tillämpa för ämnet centrala metoder såsom diskret valteori, särskilt multinomial och nästlad logit; nätverksjämvikter och trafikutläggningsteori för bil- och kollektivtrafik
- kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera komplexa samhälleliga frågeställningar, vilket omfattar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet
- använda en integrerad transport och markanvändningsprognosmodell för att modellera, simulera, prognosticera och utvärdera samhälleliga policyåtgärder (som innefattar förändringar i transportsystemet och/eller markanvändning) för att adressera relevanta samhälleliga frågeställningar, vilket innefattar hållbarhet
- klart redogöra för och diskutera slutsatser i en utvärderingsstudie av en föreslagen policyåtgärd (vilken omfattar förändringar i transportsystemet eller markanvändningen)
- planera och genomföra, med relevanta vetenskapliga metoder, en utvärdering av en samhällelig policyåtgärd för att adressera samhällleliga problem
- identifiera behovet av ytterligare kunskap
- kritisera vetenskaplig grund och metoder som används inom projektet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
kandidatexamen eller motsvarande inom samhällsbyggnad, geografi, teknisk fysik, datavetenskap, statistik, ekonomi, eller matematik inklusive minst 3 hp inom vardera programmering, linjär algebra,envariabelanalys samt sannolikhetsteori och statistik samt Engelska B.
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Tentamen motsvarande 3 hp med betygsskala A-F
Projektrapport motsvarande 4,5 hp med betygsskala P/F.
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.