The course consists of lectures and tutorials with student participation, a study visit, one exercise and a project. The project involves the analysis and evaluation of alternative network designs and their implications on operations. The project covers all the major steps that have to be undertaken including data analysis, documentation and conclusions in the form of a report and a presentation and discussion
AH2173 Planering och analys av kollektivtrafiksystem 7,5 hp

Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2026 Start 2026-03-16 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2026-03-16 - 2026-06-01
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60067
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
Sökbar för andra masterprogram med hänvisning till behörighetskraven i kursplanen
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Masterprogram, fordonsteknik, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, fordonsteknik, åk 2, Villkorligt valfri
Masterprogram, järnvägsteknik, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, transport och geoinformatik, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, transport, mobilitet och innovation, åk 1, Obligatorisk
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AH2173 (VT 2015–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
- Introduction to public transport systems: history, current state and trends
- Strategic planning
- Network design
- Public transport sector organization
- Service quality assessment
- Public transport performance, analysis and modeling
- Operations planning
- Service reliability and control
- Data collection methods and advanced public transport systems
Lärandemål
- Understand the four step transport planning process
- Discuss the primary stakeholders and factors influencing public transport development
- Understand and compare alternative organizational structures in the public transport sector
- Compare alternative public transport service patterns and network structures
- Calculate and interpret measures of service and network performance
- Express mode choice and route choice as a discrete choice model
- Apply methods for frequency determination, timetable design and vehicle scheduling
- Identify the sources of service uncertainty and their impact on service performance
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För studenter antagna till civilingenjörprogrammet Samhällsbyggnad (CSAMH) eller masterprogrammet Transport och Geoinformatik är det inga ytterligare behörighetskrav.
För övriga studenter:
- kandidatexamen eller motsvarande inom samhällsbyggnad, geografi, teknisk fysik, datavetenskap, statistik, ekonomi, eller matematik inklusive minst 60hp i matematik, fysik, statistik, eller datavetenskap; samt
- Engelska B.
Kurslitteratur
- Ceder (2007). Public Transit Planning and Operations – Theory, Modeling and Practice.
- Vuchic (2005). Urban Transit – Operations, Planning and Economics.
- Vuchic (2007). Urban Transit - Systems and Technology.
- A selection of research articles.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Project, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Examination, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
- PRO1 - Project, 3.5 credits, grade scale: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Examination, 4.0 credits, grade scale: A, B, C, D, E, FX, F
Övriga krav för slutbetyg
Written examination (4,0 cr) and exercises and projects (3,5 cr)
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.