Kursen består av föreläsningar, en individuell skrivuppgift, en lokal studieresa och en praktisk övning i att utarbeta ett bostadsprogram. Föreläsningarna behandlar globalisering och dess inflytande på lokala bostadsförhållanden, urbaniseringens roll för uppkomsten av informella bosättningar; den inre dynamiken i sådana bosättningar, och begrepp som ”urban sprawl, public housing, slum clearance, low-cost housing, upgrading, enabling strategies and livelihoods approach”; utvecklingen av den svenska bostadsmodellen och dess relevans för länder i utveckling. Särskild betoning läggs på hälsa och andra utvecklingsaspekter på bostads- och områdesplanering; på utbyte av flöden av energi, material och sopor på bostadsområdesnivå; och på den roll lokala myndigheter, experter, NGOs, och CBOs kan ha. Studieresan innehåller besök på klassiska och nya svenska bostadsområden och en ekologisk by. Den praktiska planeringsövningen är ett grupparbete som innebär att göra ett program för hållbar utveckling av ett bostadsområde på en given plats.
AG2501 Human Settlements and Housing 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG2501 (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens mål är att orientera om det globala bostadsproblemet i ett perspektiv av hållbar utveckling. Både erfarenheter från höginkomstländer och låginkomstländer diskuteras i kursen. De studenter som genomgått kursen skall vara väl införstådda med nyckelbegrepp och nya teorier inom området global bostadsförsörjning och hållbar bostadsutveckling.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
A Bachelor’s degree in architecture or landscape architecture, civil engineering in the built environment or equivalent, urban and regional planning or social sciences including courses corresponding to a minimum of 30 ECTS credits in the field of urban, transport or regional planning and economy, geoinformatics or environmental sciences. In addition ** documented proficiency in English B or equivalent (TOEFL, IELTS e g).
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Kurslitteraturen utgörs av ett kompendium som utgör grunden för den individuella skrivuppgiften och den praktiska övningen.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Examination, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Exercise, 4,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Examination (TEN1; 3,0 hp)
Övning (ÖVN1; 4,5 hp)
För att uppfylla kurskraven måste studenten närvara vid minst 75% av föreläsningar, seminarier, exkursion och kritiktillfällen; genomfört en godkänd övning och presenterat en individuell skrivuppgift på ett givet ämne. Slutbetyget är baserat på alla dessa faktorer, men den individuella skrivuppgiften väger tyngst.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Första prio: Studerande på TEESM-programmet.
Andra prio: Inkommande utbytesstuderande S.
Gammal kod:1H1501