AG2416 Avancerad fjärranalys 7,5 hp
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
- Fjärranalys och In Situ Data
- Bildbehandling
- Bildanalys
- Bildklassificering
- Digital bestämning av förändringar
- Fjärranalystillämpningar
Kursen består av föreläsningar, laborationer, projekt och presentationer student.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna förstå avancerade tekniker för fjärrdatafångst, att tillämpa avancerade metoder för bildbehandling och analys, och att använda fjärranalysdata för olika applikationer såsom planering, miljöövervakning och förvaltning av naturresurserna.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För studenter antagna till civilingenjörprogrammet Samhällsbyggnad (CSAMH) eller masterprogrammet Transport och Geoinformatik är det inga ytterligare behörighetskrav.
För övrigaö studenter:
- Kandidatexamen eller motsvarande inom samhällsbyggnad, geomatik, geografi, teknisk fysik, datavetenskap, statistik, miljövetenskap, eller matematik inklusiv minst 6hp inom vardera Programmering, and Sannoligetslära eller deres motsvarande; samt
- Engelska B
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Introductory Digital Image Processing: A Remote Sensing Perspective, 3rd edition, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey. 526 pp.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laboration, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
LAB1 - Laboration, 3.0 hp, betygsskala: P, F
PRO1 - Projekt, 1.5 hp, betygsskala: P, F
TEN1 - Tentamen, 3.0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.