Säkerhet och trygghet är en mänsklig rättighet- att känna sig fri från risk och rädsla är livsviktigt för alla människor. En trygg miljö möjliggör tillfredsställandet av de mestfundamentala individuella behoven- en trygg bostad och en trygg stadsmiljö som tillåter frirörelse. Risken att vara ett brottsoffer är ett hot mot just denna fundamentala rättighet. Beroende på vem du är, när och var du är- allt detta tillsammans- definierar risken avbrottsoffrande. I denna kurs tittar vi på sätt som individers ålder, kön, etnisk bakgrund ochidentitet korsar varandra för att skapa barriärer och hinder mot trygghet. Så som vissaindivider och grupper i samhället är mer sårbara mot brott än andra, är bestämda platser somär större brottsmåltavlor än resten av staden. Vidare tittar vi på specifika fysiska ochsociala miljöegenskaper av dessa platser i förhållande till brottshändelser. Vi åtar osssynvinkeln som säger att miljön är inte en brottsbestämmare utan snarare ett villkor, något som uppmuntrar brottmöjligheter, och ibland minskar dem. Om vi kan förstå dessa villkor bättre, vi kan öka chanserna att på ett mer lyckande sätt arbeta med utmanande offentliga miljöer. Vi granskar kritiskt mer än tre decennier av teorier om brott och miljöer som ett sättatt bygga upp kunskap till mer medvetna handlingar under planering för säkra miljöer.
AG1167 Säkerhet och trygghet i praktiken 6,0 hp
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG1167 (VT 2018–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- Förklara innebörden av säkerhet som ett flerdimensionellt koncept som härstammar från överlappande sociala konstruktioner långt bortom den analyserade skalan.
- Tillämpa och kritiskt utvärdera de huvudsakliga tillgängliga teorierna som länkar brott och säkerhet till offentliga miljöer.
- Erhålla en nyanserad syn på brott och säkerhet i offentliga miljöer från en mängd olika perspektiv: användare, vetenskapsmän och utövare.
- Ha en förståelse för intersektionalitet av säkerhet och utmaningarna som det kan påtvinga på planeringsutövande.
- Använda relevant kunskap till att informera planeringsutövande när en handskas med säkerhetsfrågor i offentliga miljöer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Grundläggande högskolebehörighet och 30 hp inom urban och regional planering, geografi, kriminologi, miljövetenskap eller motsvarande alternativt yrkeserfarenhet med relevans för ämnet.
Rekommenderade förkunskaper
Grundläggande högskolebehörighet och 30 hp inom urban och regional planering, geografi, kriminologi, miljövetenskap eller motsvarande alternativt yrkeserfarenhet med relevans för ämnet.
Utrustning
Kurslitteratur
Huvudlitteraturen under kursen är: Cozens, P. (2016) Think Crime! och Ceccato, V. (2013) Moving safely. Därutöver kommer det att ingå artiklar med koppling till föreläsningarna.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Individuell inlämning, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projektarbete i grupp, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
INL1 individuell uppgift 3,0 hp P/F
PRO1 projektarbete i grupp 3,0 hp P/F
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.